27. september 2019

Marie Curie-stipendium til Simon Gritschacher

Bevilling

Simon Gritschacher, postdoc ved Center for Symmetri og Deformation, er tildelt det eftertragtede Marie-Sklodowska-Curie-stipendium, der løber i to år fra 1. september 2019. Det samlede beløb er på lidt over 207.000 Euro, sponsoreret af EU.

Simon GritschacherProjektets titel er ”Homotopy theory of spaces of homomorphisms”.

Målet er at analysere topologien i visse modulirum, der opstår ved at overveje repræsentationer af uendelige diskrete grupper i Lie-grupper. I de senere år har der været en stigende interesse for deres homologiske og homotopiske egenskaber. Simon håber at videreføre denne udvikling, hvor hans fokus vil ligge på analysen af den stabile homotopitype af disse interessante rum. Metoderne, hvormed disse modulirum undersøges, omfatter en smuk blanding af topologi, repræsentationsteori og algebraisk geometri.

Simon har arbejdet som postdoc ved Institut for Matematiske Fag siden 1. oktober 2017, hvor han blev medlem af topologigruppen og Center for Symmetri og Deformation. Hans postdoc-mentor er professor Jesper Grodal.

Simon afsluttede sin bachelorgrad ved Technische Universität München, sin kandidatgrad ved Ludwig-Maximilians-Universität München og sin ph.d. ved University of Oxford under vejledning af professor Ulrike Tillmann.