16. november 2020

Kvantepioner udnævnt til adjungeret professor

Udnævnelse

Dekanen har udnævnt Charles H. Bennett fra IBM - en pioner inden for kvanteinformationsvidenskab - adjungeret professor ved Institut for Matematiske Fag.

Charles H. Bennett

- Det er en berigelse for vores institut at have Charles Bennett som adjungeret professor, siger Matthias Christandl, der er professor ved instituttets Center for Mathematics of Quantum Theory (QMATH).

- Bennetts entusiasme og engagement inspirerer forskere inden for vores felt på QMATH, men også bredere inden for matematik, fysik og datalogi. Konkret kan MATH og faktisk hele det naturvidenskabelige fakultet drage fordel af hans øgede tilstedeværelse, hvilket vi forventer vil være mindst en gang om året i flere uger.

QMATH var sammen med Niels Bohr International Academy (NBIA) vært for Charles Bennett sidste år for et forlænget ophold under SCIENCE Guest Professor Program. Hans besøg blev indledt med en fælles workshop om hans nylige interesse i forståelsen af universets informationsparadokser.

Under frokostsamtaler inspirerede Charles Bennett både ansatte og studerende med sine tanker om at løse disse grundlæggende problemer såvel som spørgsmål, der er relevante i nutidens informationsteknologier.

Charles H. Bennett er uddannet i kemi fra Brandais University og har en ph.d. fra Harvard University. I 1972 sluttede han sig til IBM Research, hvor han gjorde den gennemgribende opdagelse, at beregning uden energiforbrug er mulig. I 1982 løste han paradokset for Maxwell-dæmonen inden for termodynamik.

I 1984 foreslog Charles Bennett og Gilles Brassard en protokol for den perfekte sikkerhed ved punkt-til-punkt kommunikation gennem transmission af kvantetilstande af lys. Denne protokol er nu kendt som BB84, implementeret i praksis og en af hjørnestenene inden for kvanteinformationsteori. Bennett og Brassard blev tildelt Wolf-prisen i fysik for deres opdagelse i 2018.

Charles Bennett betragtes som faderen til det kvanteinformationsvidenskabelige samfund både gennem sine banebrydende bidrag til området, men også ved at fremme en samarbejdsvillig og inkluderende ånd.

H.M. Dronningen og Charles Bennett ved Årsfesten 2019Charles Bennett blev sidste år tildelt en æresdoktorgrad ved Københavns Universitet efter indstilling fra Institut for Matematiske Fag. Det skete ved KU’s årsfest den 8. november 2019.