4. juli 2019

Kvanteinformations-pioner bliver æresdoktor

Æresdoktor

Charles H. Bennett fra IBM, pioner inden for kvanteinformationsvidenskab, bliver den 8. november 2019 tildelt en æresdoktorgrad fra Københavns Universitet efter indstilling fra Institut for Matematiske Fag.

Charles H. Bennett

Charles H. Bennett har leveret en række fundamentale bidrag til oprettelsen af forskningsområdet kvanteinformationsvidenskab. I 1984 opfandt han (sammen med Gilles Brassard) kvantekryptografi. De berømte kommunikationsprotokoller, kendt som BB84, viste at Shannons no-go-sætning for perfekt sikker kryptering kan omgås ved at sende kvantetilstande af lys.

Sammen med kolleger opfandt han også en metode til at sende kvantetilstande ved kun at bruge kvante-sammenfiltring (entanglement på engelsk) og klassisk information. Det er kendt som kvante-teleportation, inspireret af tv-serien Star Trek, da kvantetilstanden forsvinder på ét sted og vises igen på det andet sted.

Før han grundlagde kvanteinformationsvidenskab, løste Charles Bennett Maxwells såkaldte dæmonproblem fra termodynamikken. Han arbejder i øjeblikket på informationsparadokser ved universets omfang.

Charles H. Bennett betragtes som faderen til det kvanteinformations-videnskabelige samfund, både gennem hans skelsættende bidrag til feltet, men også ved at fremme en samarbejdsvillig og inkluderende ånd.

QMATH var, sammen med Niels Bohr International Academy, sidste år vært for Charles Bennett for et længere ophold (under hvilket han rejste til Israel for at modtage Wolf Prisen). I forbindelse med hans tildeling af KU’s æresdoktorat senere i år, vil han igen besøge MATH og NBI i tre måneder.