14. oktober 2014

Ny succes med Spillecafe i Kulturnatten

Kulturnat

Igen i år lyste Institut for Matematiske Fag op i Kulturnatten. Vores Spillecafe i Botanisk Have var velbesøgt fra 18 til 24, hvor publikum lyttede til kloge ord om spil, chancer og strategier – eller selv afprøvede teorierne ved cafeens spilleborde.

Mogens Steffensen

Professorer Mogens Steffensen gav sit bud på en fornuftig strategi for rouletten, og havde desuden et oplæg om attraktionerne ved forskellige pengespil.

Professor Søren Eilers beviste, hvornår det er fornuftigt at give turen videre i spillet Kaste Gris, og gav gode råd til dem, der gerne vil vinde over børnene i Scrabble eller Wordfeud.

Stens-Saks-Papir-konkurrence

Endelig fortalte professor Rolf Poulsen om sportsstatistik og kommentator-myter. Han fortalte desuden om mulige strategier for spillet Sten-Saks-Papir – og ledte tre gange i løbet af aftenen en Sten-Saks-Papir-konkurrence. Var vinderne så de bedst teoretisk funderede, eller var de blot heldige? Tjah, der var ikke mange matematikere blandt aftenens vindere…

Aktivitet ved spillebordene

Publikum fik hjælp fra 10 matematikstuderende til at komme i gang med at spille selv – og få gentaget pointerne i de anbefalede strategier. Der blev flittigt kastet gris, spillet roulette og lagt Scrabble-brikker af både yngre og ældre spillere.

Johannes Heiny

Som noget nyt var der i år også et Skakhjørne, hvor man dels kunne få en opgave (sæt modstanderen mat i ét træk), dels kunne blive slået i lynskak af Johannes Heiny, der er ph.d.-studerende ved Institut for Matematiske Fag. Johannes er tidligere østrigsk ungdomsmester, og klarede sig imponerende gennem hele Kulturnatten.

Botanisk Have, der er en del af Københavns Universitet, bød blandt andet ballet på søen og lyseffekter i Palmehuset, og så en mindre teltby, der ud over Matematisk Spillecafe rummede populære Biologisk Institut, der fortalte i børnehøjde om dyr og planter, og Øresundsakvariet, hvor man kunne klappe en rødspætte.

I alt fik Botanisk Have besøg af mere end 21.000 gæster i Kulturnatten (ikke så underligt, at der var tæt trafik på stierne). Det er svært at sige, hvor mange af dem, der kom ind i Spillecafeen, men cafeens gæster konsumerede ca. 500 kopper kaffe/te og spiste 15 kg. småkager. Det var en god aften.

Palmehuset og fuldmånen