8. januar 2015

Susanne Ditlevsen i Hjernekassen

MATH i medierne

Professor Susanne Ditlevsen fra Institut for Matematiske Fag var gæst hos Peter Lund Madsen, da hans P1 program ”Hjernekassen” besøgte Københavns Universitet den 5. januar 2015.

Madsen varmer publikum op inden udsendelsen

Madsen varmer publikum op inden udsendelsen. Foto: Morten Remar, DR

På sin mini-turne rundt på de danske universiteter var turen kommet til KU. Der blev sendt direkte fra et auditorie på KUA, der denne tidlige mandag morgen hurtigt blev fyldt med et veloplagt publikum. De tre gæster, ansatte fra KU, havde hver deres emne: Sundhed, matematik og teologi. Og det var ikke kedeligt.

Etnolog Astrid Pernille Jespersen fortalte om hendes forskning i hverdagen, hvorfor gør vi som vi gør – og har vi altid gjort det? Teolog Mette Birkedal Brunn fortalte om hendes forskning i munkesamfund og det at vælge isolationen, samt om hendes glæde ved at undervise. Mens Susanne Ditlevsen fortalte om kreativitet i matematikken, om statistikkens faldgruber og om hendes arbejde med at lave matematiske modeller for fysiologiske systemer.

Tre KU-forskere i Hjernekassen

Tre KU-forskere i Hjernekassen. Foto: Jim Høyer.