24. september 2018

Rune Haugseng første modtager af Viggo Brun-prisen

Pris

Rune Haugseng, der har været postdoc ved Institut for Matematiske Fag siden 2015, er den første modtager af Norsk Matematisk Forenings Viggo Brun-pris. Prisen skal hvert andet år tildeles yngre norske matematikere for fremragende forskning inden for matematik.

Efter sin ansættelse her på instituttet, er Rune netop nu på vej til IBS Center for Geometry and Physics (Pohang, Sydkorea). Til foråret starter han som lektor på NTNU i Trondheim.

Rune har en bachelor- og master-uddannelse fra Cambridge University og en ph.d. fra Massachusetts Institute of Technology i 2013, hvor han havde Haynes Miller som vejleder. Han var ansat som postdoc ved Max Planck Institute for Mathematics i Bonn inden han kom til Københavns Universitet.

Højere kategorier

Rune fik prisen for sit banebrydende bidrag til teorien for højere kategorier, med anvendelser i blandt andet kvantefeltteori, repræsentationsteori, algebraisk geometri og geometrisk topologi, og for at have udviklet højere Morita-teori og berigede ∞-kategorier. Eller, som priskomiteen siger det:

”Rune Haugseng har vist sig som en fremragende ung matematiker, som evner at kombinere sin gennemtrængende indsigt med rå matematisk kraft i et meget aktivt og konkurrencepræget forskningsområde”.

Læs hele priskomiteen begrundelse

Viggo Brun-prisen

Norsk matematisk forening har indstiftet den nye pris, Viggo Brun-prisen, der skal være en anderkendelse for videnskabelige bidrag på højt internationalt niveau.

Prisen er netop blevet uddelt for første gang ved Norsk matematisk forenings 100-årsjubilæum i Bergen den 13.-14. september 2018. Her modtog Rune Haugseng et diplom og 50.000 norske kroner.

Læs mere om Viggo Brun-prisen