20. december 2017

Harald Bohr foredrag ved Stanislav Smirnov, November 2017

Harald Bohr Foredrag

Institut for Matematiske Fag er stolt over at kunne have Fields-medalje-modtager Stanislav Smirnov (professor i Geneve, Sankt Petersborg og Moskva) som Harald Bohr forelæser d. 28. november, 2017. Hans foredrag bar titlen “Complex analysis and 2D statistical physics”.

Stanislav SmirnovStanislav Smirnov modtog Fields medaljen i 2010 for hans “ingenious and astonishing work on the existence of scaling limits, or continuous limits, of lattice models in statistical physics”. (Uddrag fra motiveringen givet ved ICM 2010, Indien, af Harry Kesten, distinguished professor i matematik, nu emeritus, ved Cornell University, USA.)

Som det er tilfældet for mange andre Fields medaljemodtagere, så viste Smirnov sit matematiske talent i en meget tidlig alder: han var bedst placeret ved den internationale matematik olympiade i 1986 og 1987.
Han fik sin kandidatgrad ved Sankt Petersborg State University, og sin PhD grad ved Caltech i 1996 (i en alder af 26 år), med Nikolai Makarov som som vejleder. Hans PhD afhandling har titlen “Spectral Analysis of Julia sets”.
Han blev derefter Gibbs Instructor ved Yale frem til 1999, og havde samtidigt forskningsstillinger ved Max Plank instituttet for Matematik (MPI) i Bonn og ved Institute for Advanced Studies (IAS) i Princeton. I 2001 blev han udnævt til professor ved KTH i Stockholm, og siden 2003 har han været professor i analyse og matematisk fysik ved Université de Genève. I 2010 etablerede han Cheboshev Laboratoriet ved Sankt Petersborg State University. Han er for tiden affilieret med Skolkovo Institute of Science and Technology i Moskva, hvor han har et professorat ved deres center for Advanced Studies.

Stanislav Smirnov har modtaget adskillige priser for sine banebrydende arbejder, herunder den prestigefyldte Clay Research Award, Salem Prize (delt med Oded Schramm) og Göran Gustafsson Prisen (alle i 2001), Rollo Davidson prisen i 2002, the Prize of the European Mathematical Society i 2004, kulminerende med Fields medaljen i 2010.

Harald Bohr Lecture 28 November 2017

Harald Bohr foredraget

Stanislav Smirnovs foredrag havde titlen Complex analysis and 2D statistical physics, med følgende abstract:

Over the last decades, there was much progress in understanding 2D lattice models of critical phenomena. It started with several theories, developed by physicists. Most notably, Conformal Field Theory led to spectacular predictions for 2D lattice models: e.g., critical percolation cluster almost surely has Hausdorff dimension 91/48, while the number of self-avoiding length N walks on the hexagonal lattice grows like $(\sqrt{2+√2})^N N^{11/32}$. While the algebraic framework of CFT is rather solid, rigorous arguments relating it to lattice models were lacking.

More recently, mathematical approaches were developed, allowing not only for rigorous proofs of many such results, but also for new physical intuition. We will discuss some of the applications of complex analysis to the study of 2D lattice models.

Harald Bohr Lecture 28 November 2017

Mere om Stanislav Smirnov og hans arbejder