22. juni 2015

Mindeord: Tage Gutmann Madsen

Dødsfald

Tage Gutmann Madsen var tilknyttet Institut for Matematiske Fag siden 1956 - som underviser, afdelingsleder, institutbestyrer og Lektor Emeritus. Han døde 1. juni 2015, 88 år gammel.

Tage Gutmann MadsenTage blev student fra Marselisborg Gymnasium i 1946. Han tog første del af civilingeniør-eksamen (elektro) inden han læste videre på Københavns Universitet. Han blev mag.scient. og cand.mag. i 1953. Efter et studieophold Paris blev han ansat ved Viborg Katedralskole som timelærer og adjunktaspirant.

I 1956 kom Tage til Matematisk Institut, Københavns Universitet, som videnskabelig assistent. I 1959 blev han Amanuensis samme sted, og dermed indledtes et fyrreårigt forløb med uhyre engageret undervisning.

Tage skrev forelæsningsnoter til utallige kurser ved Matematisk Institut. Tages seneste noter er grundlaget for de noter i analyse, der stadig bruges ved MATH. Hans håndskrift, tavleorden og tavletørringsteknik er legendarisk, og med årene blev han en mere og mere populær og elsket forelæser.

Et kendt citat: "Nu tror jeg kridtet løber af med dig", sagde Tage Gutmann Madsen under en mindre vellykket eksamination. En "Gutmann Madsen-analyse" blev et begreb; en grundig, omhyggelig analyse, der kom ud i alle detaljer af et matematisk problem. (Fra undervisningen i Matematik 1 i 1963 og fremefter.)

I 1962 blev han afdelingsleder på instituttet, i 1963 lektor. Fra 1976 til 1983 var Tage institutbestyrer. En vellidt, omhyggelig, kompetent, medarbejdervalgt institutbestyrer. Tage var formand for Institutstudienævnet indtil 1996 og formand for Fakultetsstudienævn indtil sin pensionering.

Med årene voksede papirbunkerne på kontoret til en højde, hvor det kunne være svært at få kontakt med Tage ved skrivebordet. Alligevel kunne han med usvigelig sikkerhed fremdrage ethvert dokument, der var brug for.

Fra 1993 skrev Tage en lang række artikler til Den Store Danske Encyklopædi (internetversion: Den Store Danske). I 1997 blev Tage Lektor Emeritus ved instituttet. Årene blev brugt til diverse arkivaropgaver, specielt bidraget om universiteter og højere læreanstalter i bogen "Matematikundervisningen i Danmark i 1900-tallet", Syddansk Universitetsforlag, 2008.

Tage var i sin fritid en utrættelig eventyrer, der nåede at vandre i de fleste verdensdele. De ansatte i administrationen på MATH husker ham for de små gaver og lange historier, han altid havde med sig hjem fra de varme lande.

Tage Gutmann Madsen er savnet.