15. april 2020

Ditlevsen i medierne om corona-statistik

MATH i medierne

Berlingske.dk bragte den 14. april 2020 et interview med Susanne Ditlevsen, professor i statistik, hvor hun gentog sin opfordring om at fortage randomiserede test af et bredt udsnit af befolkningen. Ellers vil myndighederne famle i blinde, hvis en anden bølge coronavirus rammer senere på året, mener hun.

Susanne Ditlevsen

Susanne Ditlevsen siger til Berlingske.dk, at der er ”en del gætværk”, når myndighederne prøver at estimere sygdommens omfang og foreslår derfor, at man igangsætter et studie af tusindvis af tilfældigt udvalgte danskere, som skal testes én gang ugentligt i de kommende måneder. Det vil kortlægge mørketallet og kaste lys over sygdommens udvikling i befolkningen.

”Ingen ved, hvad der er derude. Vi skal teste nu, det skal ske kontinuerligt og længe. Det betyder ikke noget nu, men det kommer det til, når vi skal bekæmpe coronavirussen igen til efteråret. Tallene har afgørende betydning for, hvor stor indgriben i samfundet vi skal gøre, når virussen rammer igen, og vi kan kun indhente dem nu,” siger Susanne Ditlevsen til Berlingske.dk.

Hun gætter på, at man skal teste én gang om ugen, hvis man skal indsamle et godt datamateriale. Det estimat bygges på antagelsen om, at man kan være smittet i to uger uden at vise symptomer. Hvis man skal komme en kortlægning af sygdommen nærmere, er man derfor nødt til at teste to gange inden for den periode.

Samme synspunkt gjorde hun gældende, da hun den 30. marts blev interviewet af Peter Lund Madsen fra ”Hjernekassen på P1”. Her forklarede hun, at der til de matematiske modeller, der kan forudse epidemiers opståen og forløb, mangler sygdomsspecifikke parametre for COVID-19-pandemien.

Susanne Ditlevsen siger til Berlingske.dk, at man eksempelvis kunne teste 7.000 tilfældigt udvalgte borgere løbende én gang ugentligt over de kommende måneder. Helt konkret skulle man investere 1.000 ud af de i alt 15.000 daglige test, som Søren Brostrøm, Sundhedsstyrelsens direktør, gerne vil op på, i den fremtidige kamp mod coronavirussen.

Berlingske.dk skriver, at Statens Serum Institut har »planer« om yderligere undersøgelser, men de er på nuværende tidspunkt »ikke konkretiserede«.

Læs artiklen fra Berlingske.dk 14/3 (kræver abonnement) eller hør indslaget i Hjernekassen på P1 (Susanne Ditlevsen interviewes fra 25:30 til 45:30).

Hvis du er spansktalende kan du desuden se Susanne Ditlevsen i et interview om matematik og covid-19 med Universitetshospitalet i Albacete i Spanien. (Billederne fra København, med studerende i auditorierne, er nogle år gamle).