20. maj 2022

Diplompris til Dustin Clausen

Hæder

Lektor Dustin Clausen har modtaget Hartmann-Fondens Diplompris 2022 for sit arbejde med at udvikle og forstå den dybe forbindelse mellem geometri og talteori, to grundlæggende felter i matematik.

Professor Henrik Bruus overrækker Hartmann-diplomprisen til lektor Dustin Clausen

Hartmann-Diplomprisen, som er på 150.000 kr., tildeles yngre personer, der inden for det danske samfund forventes at ville præstere en værdifuld indsats - efter at have vist lovende resultater af almindelig samfundsmæssig værdi inden for sociale, humanitære, videnskabelige eller kulturelle områder.

”Jeg er meget taknemmelig for prisen og den anerkendelse, fonden udtrykker,” siger Dustin Clausen.

”Jeg ønsker Dustin varmt tillykke med den velfortjente pris, som han modtager for sin banebrydende forskning. Det er en lykke for instituttet og for dansk matematik, at Dustin har valgt at slå sig ned i København”, siger professor Michael Sørensen, institutleder ved Institut for Matematiske Fag.

Kondenseret matematik

”Dustin Clausen er ved at udvikle sig til en af de førende matematikere i sin generation”, skriver Hartmann Fonden i sin motivation, hvor Dustins forskning præsenteres således:

”Dustin Clausen arbejder med at udvikle og forstå den dybe forbindelse mellem geometri og talteori, to grundlæggende felter i matematik. Han har udviklet et vidtrækkende forskningsprogram med henblik på at konstruere disse geometriske strukturer.”

Dustin Clausen arbejder sammen med Peter Scholze (Max Planck Institut für Mathematik, Bonn) om en ny teori, der hedder ”Condensed mathematics”, eller kondenseret matematik. Kondenseret matematik har som mål at forene en del tidligere teorier, for eksempel algebraisk geometri og funktionel analyse, i én samlet teori.

Helt grundlæggende er kondenseret matematik baseret på en gennemtænkning af topologi, eller den måde punkter i en mængde kan hænge sammen. Selvom den ny teori er ikke officielt udgivet endnu, har den fået en del opmærksomhed fra matematikere rundt omkring i verdenen, og den er allerede blevet brugt til at løse gamle problemer på flere forskellige matematiske felter.

Dustin Clausen har vundet flere priser og forskningsbevillinger: David Mumford prize (Harvard 2008), Hoopes prize (Harvard 2008), NSF Graduate Research Fellowship (M.I.T. 2008-11).

Danske rødder

Dustin Clausen, hvis danske bedstefar emigrerede til Canada, er student fra Billings Senior High School, Billings (MT) USA i 2003. Han modtog sin BSc-grad i matematik fra Harvard University i 2008, og siden sin ph.d.-grad i matematik fra M.I.T. i 2013. Efter endt uddannelse blev han ansat i en femårig stilling som postdoc i matematik ved Københavns Universitet.

I denne periode mødte han sin danske partner, Ida Emilie Hansen, med hvem han nu har to børn, Ingo og Asta. Familien flyttede i 2018 til Tyskland, hvor Dustin først arbejdede som postdoc ved Bonn Universitet og siden ved Max Planck Institut für Mathematik i Bonn. I 2020 vendte familien tilbage til Danmark, idet Dustin Clausen modtog sit nuværende lektorat i matematik ved Københavns Universitet.