29. juni 2022

Dansk præsident for europæiske matematikere

Udnævnelse

European Mathematical Society (EMS) har den 26. juni 2022 valgt professor Jan Philip Solovej som ny præsident for selskabet.

Jan Philip Solovej

Jan Philip er valgt for en fireårig periode fra januar 2023.

European Mathematical Society omfatter i sit medlemskab 3.000 individuelle medlemmer og virksomhedsmedlemmer, såsom ca. 60 matematiske selskaber fra europæiske lande - herunder Dansk Matematisk Forening - samt 50 matematiske forskningscentre i Europa.

Selskabet arbejder for at fremme alle aspekter af matematik i Europa fra uddannelse til forskning. EMS har også et forlag EMS Press, der udgiver bøger og adskillige højprofilerede tidsskrifter, herunder The Journal of the European Mathematical Society.

"Som formand for EMS vil jeg arbejde for at konsolidere Selskabet som en inkluderende organisation med det mål at øge matematikkens synlighed i samfundet og at fejre matematikken i al dens store mangfoldighed", siger Jan Philip Solovej og fortsætter:

"Selskabet har for nylig etableret et ungt akademi, og dette er et første skridt i at nå ud til unge matematikere og generelt for at øge medlemsbasen. Skabelsen af EMS-forlaget er meget vigtig i Open Access-landskabet for publicering, men EMS bør også være en aktiv stemme for åben videnskab generelt."

En stadigt vigtigere spiller

”The European Mathematical Society er en stadigt vigtigere spiller i det globale matematiske samfund, og det er en meget indflydelsesrig post at være præsident for dette selskab. Institut for Matematiske Fag er stolt over Jan Philip Solovej i den kommende periode skal indtage denne vigtige post,” siger professor Mikael Rørdam, viceinstitutleder for forskning.

Jan Philip Solovej er professor i matematisk fysik. Han er uddannet cand.scient. fra Københavns Universitet i 1985, blev i 1989 ph.d. i matematik fra Princeton University i USA, hvor han senere var adjunkt i en årrække. Han var i mere end 10 år forsker ved forskellige universiteter i USA. 1995-1997 var han forskningsprofessor ved Aarhus Universitet og har siden 1997 været professor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet. I 2016 blev han centerleder for VILLUM Center of Excellence for the Mathematics of Quantum Theory (QMATH) og skal fremover være studieleder for en ny kandidatuddannelse i kvanteinformationsvidenskab.

Jan Philip har været formand for DFF Forskningsrådet for Natur og Univers, og er medlem af Videnskabernes Selskab. I 2001 modtog han undervisningsprisen Årets Harald (indstillet af KU’s studerende) og i 2002 modtog han Friedman rescue award for "significant contributions to mathematical physics". 2019 blev han chefredaktør ved Journal of Mathematical Physics og i 2020 medlem af Academia Europaea. Han modtog i 2021 Henri Poincaré-prisen, den fornemmeste internationale pris i matematisk fysik.