24. august 2023

Copenhagen Workshop on Fairness

Forsikring

Den 17. og 18. august 2023 var instituttet vært for en workshop om rimelighed (fairness) i forhold til forsikring og pension. To dage med diskussioner om etik og ansvarlighed, og om hvordan man beregner forsikringspriser, der ikke diskriminerer uhensigtsmæssigt.

Copenhagen Workshop on Fairness

På tværs af discipliner som maskinlæring og aktuarvidenskab dukker fairness og antidiskrimination frem som vigtige forskningsområder, ikke mindst på grund af interesse fra myndigheder (regulatorer) over hele kloden. Målet med workshoppen var at give mulighed for tværfaglige diskussioner stimuleret af foredrag fra erfarne forskere inden for feltet.

Christian Furrer, Munir Hiabu og Mogens Steffensen arrangerede workshoppen med støtte fra Fynske Købstæders Fond og Danmarks Frie Forskningsfond.

De inviterede oplægsholdere for den første dag var statistiker Joshua Loftus fra London School of Economics, sociolog Liz McFall fra University of Edinburgh, aktuarforskerne Fei Huang fra UNSW Sydney og Andreas Tsanakas fra Bayes Business School (London) samt Matthias Fahrenwaldt fra BaFin, det tyske finanstilsyn.

Den første dag blev afsluttet med en paneldebat med Christian Furrer som ordstyrer. Paneldeltagerne – assisteret af spørgsmål fra publikum – diskuterede mange aspekter af fairness, lige fra valget af statistiske værktøjer til udformningen af lovgivningen. Et af de centrale punkter, der blev rejst, var, at antidiskrimination kunne kræve indsamling af yderligere data på individniveau med vidtrækkende konsekvenser for databeskyttelse og adgang til forsikring.

På workshoppens anden dag var der yderligere oplæg af statistiker Frederik Hytting Jørgensen og datalog Thomas Troels Hildebrandt – begge fra Københavns Universitet – og aktuarforsker Mathias Lindholm fra Stockholms Universitet.

Arrangørerne var glade for udfaldet af workshoppen:

- Vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Folk gik hjem med nogle svar - og med nye spørgsmål om fairness inden for vores felt, siger Christian Furrer.

Joshua Loftus and Liz McFall
Joshua Loftus, London School of Economics, og Liz McFall, University of Edinburgh
Christian Furrer, UCPH, and Andreas Tsanakas, Bayes Business School
Christian Furrer, KU, og Andreas Tsanakas, Bayes Business School