21. november 2023

Boeing Quantum Creators Prize til Freek Witteveen

Pris

På det netop afholdte Chicago Quantum Summit vandt postdoc Freek Witteveen fra instituttets QMATH Centre Boeing Quantum Creators Prize 2023.

Freek Witteveen

Boeing Quantum Creators Prize anerkender yngre forskere for arbejde, der flytter området kvanteinformationsvidenskab og -teknik i nye retninger. Prismodtagere deltager i det årlige Quantum Creators Prize Symposium, modtager et monetært honorarium og inviteres til det årlige Chicago Quantum Summit.

I år blev Quantum Creators Prize Symposium afholdt som en del af Chicago Quantum Summit 2023 den 3.-14. november 2023. Andendagen dag var fyldt med foredrag fra de 14 vindere af Quantum Creators-prisen. Freek Witteveen holdt et foredrag om 'Mathematical methods for tensor networks', om forbindelser mellem matematik, kompleksitetsteori og tensornetværk (en måde at repræsentere kvantetilstande på).

Freek er fra Holland. Han opnåede en kandidatgrad i matematisk fysik og senere sin ph.d. ved University of Amsterdam og QuSoft, Research Center for Quantum Software & Technology, under vejledning af Michael Walter.

I København arbejder han sammen med Matthias Christandl og Center for the Mathematics of Quantum Theory om grænsefladen mellem kvanteinformationsteori og mangekropsfysik.