12. august 2020

Åbningssymposium for det nye GeoTop-center

GeoTop

Grundforskningscenteret Copenhagen Centre for Geometry and Topology skal forske i videnskabelige problemer i grænsefladen mellem geometri og topologi. Centerets åbning markeres med et symposium den 27. august 2020.

GeoTop logo

GeoTop-centeret er et såkaldt Center of Excellence, støttet af Danmarks Grundforskningsfond (DG), der har bevilget 60,2 millioner kroner til centrets virke de næste seks års - med mulighed for forlængelse.

DG’s formand, professor Jens Kehlet Nørskov, vil holde en indledende tale ved åbningssymposie sammen med Henrik C. Wegener, rektor for Københavns Universitet, Katrine Krogh Andersen, dekan for Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet og professor Nathalie Wahl, der er leder af GeoTop Centret. Symposiet åbnes af institutleder Michael Sørensen, Institut for Matematiske Fag.

Den videnskabelige del af symposiet er i hænderne på tre af centrets forskere:

• Professor Tobias Holck Colding (MIT) vil tale om “Stable structures”
  • Postdoc Markus Land (Regensburg Universitet og Københavns Universitet) taler om “Manifolds, algebraic K-theory, and excision”
  • Reader Oscar Randal-Williams (University of Cambridge) taler om “Diffeomorphisms of discs” (online foredrag)

Symposiet finder sted i Store UP1 på Datalogisk Institut (DIKU), Universitetsparken 1, 2100 København Ø. Grundet COVID-19-situtionen må der højst være 100 deltagere i symposiet, hvorfor en hurtig tilmelding er tilrådelig.

Læs mere om symposiet