Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. / Bang, Henrik Peter; Grønbæk, Niels; Larsen, Claus Richard.
In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 2020, No. 4, 05.12.2020, p. 26-45.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU
AU - Bang, Henrik Peter
AU - Grønbæk, Niels
AU - Larsen, Claus Richard
PY - 2020/12/5
Y1 - 2020/12/5
N2 - Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.
AB - Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2020
SP - 26
EP - 45
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 4
ER -
ID: 284117167