Dovne drenge eller dødbringende matematik?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Dovne drenge eller dødbringende matematik? / Bacher, Crilles; Laursen, Kjeld Bagger; Iversen, Steffen M.; Ulriksen, Lars.

I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 2012, Nr. 1, 10.03.2012, s. 23-45.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Bacher, C, Laursen, KB, Iversen, SM & Ulriksen, L 2012, 'Dovne drenge eller dødbringende matematik?', MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, bind 2012, nr. 1, s. 23-45.

APA

Bacher, C., Laursen, K. B., Iversen, S. M., & Ulriksen, L. (2012). Dovne drenge eller dødbringende matematik? MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, 2012(1), 23-45.

Vancouver

Bacher C, Laursen KB, Iversen SM, Ulriksen L. Dovne drenge eller dødbringende matematik? MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2012 mar. 10;2012(1):23-45.

Author

Bacher, Crilles ; Laursen, Kjeld Bagger ; Iversen, Steffen M. ; Ulriksen, Lars. / Dovne drenge eller dødbringende matematik?. I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2012 ; Bind 2012, Nr. 1. s. 23-45.

Bibtex

@article{3a9c6db7da344439a5d5480e607a690a,
title = "Dovne drenge eller d{\o}dbringende matematik?",
abstract = "Drengene i studenter{\aa}rgangene 2008-10 klarede sig markant d{\aa}rligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangspr{\o}ve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med l{\ae}rere og elever, afd{\ae}kker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men ogs{\aa} at folkeskolens afgangspr{\o}ve i matematik har en forbavsende lav prognosev{\ae}rdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to k{\o}n reagerer p{\aa} {\ae}ndrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsm{\ae}ssigt. ",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, gymnasiet, drenge, matematik",
author = "Crilles Bacher and Laursen, {Kjeld Bagger} and Iversen, {Steffen M.} and Lars Ulriksen",
year = "2012",
month = mar,
day = "10",
language = "Dansk",
volume = "2012",
pages = "23--45",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Dovne drenge eller dødbringende matematik?

AU - Bacher, Crilles

AU - Laursen, Kjeld Bagger

AU - Iversen, Steffen M.

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2012/3/10

Y1 - 2012/3/10

N2 - Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.

AB - Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - gymnasiet, drenge, matematik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2012

SP - 23

EP - 45

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 1

ER -

ID: 37758880