5. februar 2018

Peter Johnson, postdoc ved IE

1. februar 2018 sluttede Peter Johnson sig til Institut for Matematiske Fag som postdoc. Han skal samarbejde med Jesper Lund Pedersen om ikke-lineære optimale stopproblemer. Peter vil være tilknyttet sektionen for forsikring og økonomi.

Peter JohnsonPeter tog sin ph.d.-grad på universitetet i Manchester, hvor han modtog et EPSRC-stipendium fra brittiske tekniske forskningsråd. Han arbejdede med professor Goran Peskir om problemer med ”optimal stopping” i matematisk statistik, herunder hurtigste ændringer i omdrejningspunktet.

Fra sin tid i Manchester udviklede han en stor interesse i at anvende disse optimale metoder til virkelige data med fortsatte industrielle samarbejder med applikationer til sonar, global positionering og strålingsdetektering. Peter har også erfaring med signalbehandlingsteknikker og sporingsalgoritmer baseret på skjulte Markov-modeller.

Peter Johnson deltager i Jesper Lund Pedersens forskningsprojekt "Ikke-lineære hurtigste detektionsproblemer". Projektet er finansieret af VILLUM Fonden "til at lede efter matematiske løsninger på et område, der i dag er betragtet som utilgængeligt. Hvis det lykkes, kan det forbedre atomures ydelser, give bedre satellitnavigation, mere sikre flylandinger samt hurtigere forudsigelser af jordskælv”.

Problemer omkring hurtigste detektion opstår ved ønsket om at opdage ændringer i observerede data så hurtigt som muligt efter at de opstår i realtid. Problemer med hurtig detektion går tilbage til 1960'erne i forbindelse med radar-detektion. I dag er hurtig realtids detektion af stor betydning i mange anvendte områder inden for teknik og naturvidenskab, og på en lang række andre områder, som medicin og finans.

Du kan finde Peter i kontor 04.3.04