11. september 2017

Talknusere vandt Business Analytics Challenge

Hyldest

Fire KU-studerende vandt forårets store erhvervsdyst, Business Analytics Challenge. Det fejrede man 7/9 på Institut for Matematiske Fag. "Det samarbejde var lige til et tolvtal", sagde prodekan Grete Bertelsen.

Prodekan Grete Bertelsen hylder vinderne

"Samarbejde med erhvervslivet og samarbejde mellem fakulteterne. Det er præcist hvad KU's nye rektor efterlyser", fortalte Grete Bertelsen i sin hyldesttale til de fire vindere. Og samarbejde kunne de, de fire studerende der vandt konkurrencen Business Analytics Challenge (BAC).

Danske Bank, KMD, Microsoft og Erhvervsstyrelsen står bag BAC, hvor universitetsstuderende fra hele landet har fået mulighed for at arbejde med store mængder data fra den virkelige verden. De studerende blev stillet ét meget konkret spørgsmål: Kan du forudsige en virksomheds fremtid? Kan Big Data være med til at forudse, om en virksomhed får succes eller om den fejler?

Vindergruppen fra Københavns Universitet præsenterede en model, der kan være med til at forudse, hvilke virksomheder, der har størst risiko for at gå konkurs. Gruppen kalder sig Neural Networkers og består af Sebastian Pedersen og Nikolaj Thams (matematik-økonomi), Lasse Petersen (statistik) og Simon Harmat (økonomi).

Stigende behov for talknusere

Ved receptionen for BAC-vinderne fortalte Bjørn Büchmann-Slorup, der leder Danske Banks afdeling for "Sales Development & Analytics", om hvordan BAC var blevet udtænkt af Danske Bank, Microsoft og KMD:

Bjørn Büchmann-Slorup

"Vi forestillede os en arena - ligesom i Robot Wars, hvis nogen kan huske de tv-programmer - hvor vi satte universiteterne til at kæmpe mod hinanden!"

Finalen den 26. juni i Danske Bank-koncernens Kuppelsal var mere inspireret af DR-programmet Løvens Hule, da en jury blev præsenteret for fem løsninger fra fem forskellige grupper af studerende, der skulle spå virksomheders udvikling.

De fem finalistgrupper kom fra Københavns Universitet, Copenhagen Business School, IT-Universitet i København og Aarhus Universitet.

Bjørn Büchmann-Slorup fortalte, at Neural Networkers løsninger og modeller allerede var taget i brug af Danske Bank. Han understregede det stigende behov for talknusere i branchen; folk der som vinderkvartetten ikke alene kan udvikle redskaber til at analysere Big Data, men som også kan validere og dokumentere deres effekt.

Niels Richard Hansen

700.000 årsregnskaber

Statistikprofessor Niels Richard Hansen opfordrede andre studerende til at prøve kræfter med lignende konkurrencer, f.eks. BAC i 2018.

"Det kræver en stor arbejdsindsats at vinde sådan en konkurrence, men det vil også give en værdifuld erfaring. Og med lidt planlægning er det muligt at arbejdet kan indgå som en komponent i uddannelsen", mente Niels Richard Hansen.

Efter hyldesttalerne fortalte Sebastian, Nikolaj, Lasse og Simon om deres arbejde med BAC. De har gravet i data fra alle virksomheder i Danmark de sidste tre år, blandt andet i 700.000 årsregnskaber. De byggede en machine learning model, der lærte fra data. Derpå udviklede de forskellige beslutnings- og rådgivningsværktøjer baseret på risikoen for konkurs og muligheden for at få succes inden for forskellige geografiske og industrispecifikke områder i Danmark.

Simon Harmat, Sebastian Pedersen, Nikolaj Thams og Lasse Petersen

Jurymedlem og direktør i Danske Bank Personal Banking, Jesper Nielsen, begrundede Neural Networkers sejr således:

”Gruppen havde den fulde pakke. Både i forhold til at modellere data, men også i forhold til at forbedre den med eksterne data, som egentlig slet ikke var en del af datasættet i konkurrencen. Så gruppen viste stor kreativitet, og samtidig var de gode til at vise brugen af modellen."