9. oktober 2017

Verdenskendt matematiker bliver æresdoktor

Tildeling

Professor Karen Vogtmann, som er verdenskendt for sin forskning inden for topologi og geometrisk gruppeteori, modtager den 17. november en æresdoktorgrad fra Københavns Universitet efter indstilling fra Institut for Matematiske Fag ved Københavns Universitet.

Karen Vogtmann står bag en lang række videnskabelige gennembrud, hvor nok det mest kendte går tilbage til 1977, hvor hun sammen med Marc Culler definerede et geometrisk objekt kaldet Culler-Vogtmann Outer Space. Objektet beskriver geometrisk den største samling af symmetri, som symmetrierne frit genereret af n-elementer selv har. Outer Space kan bruges til bedre at forstå disse symmetrier, der hvor de optræder, eksempelvis inden for evolutionær biologi. Billedet, som er tegnet af Karen Vogtmann, viser, hvordan Outer space ser ud når n=2.

Outerspace

Baggrund med danske aner

Karen Vogtmann er amerikansk statsborger og var i mange år ansat som Goldwin Smith Professor of Mathematics ved Ivy League-universitetet Cornell University i USA, inden hun for få år siden tog over Atlanten til University of Warwick i England, hvor hun i dag er professor. Vogtmann har også danske aner med bedsteforældre fra Taasinge, og hun har allerede besøgt Institut for Matematiske Fag ved Københavns Universitet ved flere lejligheder

Karen VogtmannMed en ph.d. grad i matematik fra University of California, Berkeley i USA har Karen Vogtmann forfattet 52 videnskabelige artikler inden for matematik, og hun holder forelæsninger verden over hvert år. Hun har været vicepræsident for American Mathematical Society, og hun er redaktør for en række videnskabelige tidsskrifter, heriblandt top 3 tidskriftet Journal of the American Mathematical Society.

Hun har vundet en stribe priser for sit arbejde inden for matematik bl.a. Royal Society Wolfson Research Merit Award og Humboldt Research Prize i 2014 samt Clay Senior Scholar Award i 2015.

Forelæsning og reception

Karen Vogtmann bliver tildelt æresdoktorgraden ved KUs årsfest den 17. november 2017. Dagen før holder hun en æresdoktor-forelæsning med titlen "Spaces of graphs". Det sker på Institut for Matematiske Fag i auditorium 4, torsdag den 16. november kl. 15:15.

Efter forelæsningen inviterer instituttet til en reception kl. 16:15 for at fejre Karen Vogtmann.

Professor Nathalie Wahl
Mobil: 50190135