27. november 2017

Marie Curie stipendium til to SYM postdocs

Legat

Tobias Barthel og Gábor Szabo, postdoc-forskere fra Center for Symmetri og Deformation, har vundet det eftertragtede Marie Skłodowska-Curie Fellowship. Stipendierne løber i 24 måneder fra 1. januar 2018, hver med et samlet beløb på mere end 200.000 euro, sponsoreret af EU.

Tobias BarthelTobias Barthels projekt hedder "The geometry of chromatic categories". Projektet studerer den lokale og globale struktur af nogle grundlæggende kategorier i algebra og topologi fra et geometrisk synspunkt. To af de styrende spørgsmål er, hvordan sådanne kategorier kan samles fra deres lokale stykker, og hvilke generiske egenskaber, der er kodet i deres kompaktificeringer. Professor Jesper Grodal bliver Tobias’ mentor.

Tobias er ph.d. fra Oxford Universitet og har været ansat som postdoc ved Max Planck Institute for Mathematics i Bonn. Han blev ansat her på instituttet den 1. september 2016, hvor han er tilknyttet forskningsgruppen Topologi samt Center for Symmetri og Deformation.

Gábor SzaboGábor Szabos projekt hedder "Structure and Classification of C*-dynamics". Han beskriver projektet således: “The challenge is to advance the structure theory for natural classes of C*-dynamics, in particular coming either from time evolutions or actions of amenable groups, by capitalizing on recent spectacular advances in the Elliott classification program for simple nuclear C*-algebras”.

Gábor tog sin ph.d.-grad på Münster Universitet i 2015 og var derefter postdoc i Münster og Aberdeen. Han begyndte på Institut for Matematiske Fag den 1. september 2017, hvor han er tilknyttet forskningsgruppen Ikke-kommutativ Geometri samt Center for Symmetri og Deformation. Professor Mikael Rørdam bliver Gábors mentor.