11. juni 2015

Matematiker optaget i Det Unge Akademi

udnævnelse

Det Unge Akademi, oprettet af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, har netop optaget 9 nye medlemmer, som alle er fremragende, unge forskere inden for hver deres fagområde. En af disse er Elisenda Feliu, adjunkt på Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

Logo: Det Unge AkademiDet Unge Akademi er et nyt videnskabeligt forum for unge, talentfulde forskere inden for alle videnskabsgrene. Medlemmerne tildeles et femårigt medlemskab, og der optages otte nye medlemmer hvert år. Der var i år 65 forskere, der søgte om de otte pladser.

Formålet med akademiet er at styrke grundforskning og den tværfaglige udveksling, bygge bro mellem videnskab og samfund - og give nogle af landets dygtigste unge forskere en stemme i offentligheden. Medlemmerne er alle markante profiler med stærke internationale erfaringer og interessante syn på forskning og samfund.

Elisenda Feliu
er en af de ledende kræfter bag forskningsgruppen ”Mathematics of reaction networks”, der fokuserer på udviklingen af matematisk teori til at analysere matematiske modeller, der opstår fra studiet af systemer af (bio) kemiske reaktioner.

Elisenda Feliu

Elisenda glæder sig til medlemskabet af DUA:

”Jeg har stor interesse i at lære topforskere i Danmark at kende og er nysgerrig efter at få indblik i, hvad de arbejder med. Jeg håber at denne tværfaglige udveksling af viden giver anledning til nye samarbejdspartner i fagområder, som jeg ikke kender i øjeblikket. Jeg håber jeg kan bidrage til diskussionerne og aktiviteterne i akademiet med udgangspunkt i min rolle som matematiker, kvinde og udlænding i det danske akademiske miljø. Endeligt vil jeg bruge Akademiet til at styrke og konsolidere mit eget professionelle netværk i Danmark og min tilknytning til danske forskningsmiljøer.”

Elisenda Feliu har en bachelor-, kandidat- og ph.d.-grad fra Universitat de Barcelona, hvorfra hun desuden har en kandidatgrad i Bioinformatik. Hun var 2010-12 ansat som postdoc ved Bioinformatics Research Centre, Aarhus Universitet, og arbejde i 2012-13 som postdoc ved Institut for Matematiske Fag, hvor hun i dag er adjunkt.