16. november 2015

Dansk statistiker hædret af Oxford for systematik til DNA-analyser

Medalje

Therese Graversen fra Institut for Matematiske Fag har modtaget en medalje for sin PhD-afhanding ved Oxford Universitet. Den fornemme Corcoran Memorial Prize uddeles hvert andet år til den bedste PhD-afhandling fra Department of Statistics på Oxford Universitet.

Thereses afhandling bærer titlen "Statistical and Computational Methodology for the Analysis of Forensic DNA Mixtures with Artefacts". Statistik udgør en vigtig rolle i analysen af DNA som bevismateriale i retssager, og Therese har arbejdet med at udvikle og indføre en mere systematisk måde at analysere DNA-spor på. Et vigtigt fremskridt i afhandlingen er muligheden for at lave statistisk modelkontrol; det vil sige at man på systematisk vis kan kontrollere, at modellerne er fornuftige at bruge i en given sag.

Et af de helt store problemer er, at modellerne hurtigt bliver meget komplicerede. For eksempel, hvis sporet består af en blanding af DNA fra mange personer, så bliver man nødt til at forholde sig til alle de måder blandingen kunne være opstået på - og dem er der rigtigt mange af. Derfor indeholder afhandlingen også et beregningsmæssigt studie af, hvordan man effektivt kan repræsentere alle disse muligheder. Dette har ledt til en repræsentation, der fungerer så godt, at man nu kan behandle blandinger fra flere personer end nogensinde før.

Den banebrydende natur af Thereses arbejde har allerede vakt opmærksomhed både i statistiske og retsgenetiske kredse. Blandt andet er dele af hendes forskning blevet udgivet som et såkaldt read paper i Royal Statistical Society i London. Det er ganske usædvanligt, at en studerendes arbejde optræder i denne sammenhæng - disse artikler er vældigt prestigefyldte og bliver kun optaget, hvis de udgør væsentlige bidrag til udviklingen af statistisk metodologi.

Therese Graversen med medaljen

Prisoverrækkelsen fandt sted i Oxford på universitetskollegiet Lady Margaret Hall, hvor Therese gav et foredrag om sin forskning for et engageret publikum af statistikere. Bagefter var der festmiddag -Formal Hall - i den store spisesal.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Therese får en udmærkelse fra Oxford Universitet; i 2009 fik hun Gutiérrez Toscano-prisen for den højeste eksamen blandt sin årgang på uddannelsen MSc i anvendt statistik. Therese har desuden taget en kandidatgrad i statistik ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, hvor hun i dag er ansat som postdoc.