7. august 2017

Spansk pris til QMATH postdoc

Pris

Royal Spanish Mathematical Society vil til oktober tildele ”Vicent Caselles Award” for strålende arbejde af international betydning til postdoc Angelo Lucia.

Angelo LuciaAngelo Lucia arbejder ved Center for Mathematics of Quantum Mechanics ved Københavns Universitet. Han tog sin bachelor- og kandidatgrad fra universitetet i Pisa, Italien, og sin ph.d. i matematik ved Universidad Complutense de Madrid, Spanien, under ledelse af prof. David Perez-Garcia og Toby S. Cubitt.

Lucias arbejde overraskede hans vejledere, som definerede ham som "den bedste studerende" de nogensinde har haft.

Vicent Caselles Awards

Syv matematikere omkring 30 år, der har demonstreret deres ekstraordinære forskningskvaliteter ved at yde bidrag med international betydning, er vinderne i den tredje udgave af Vicent Caselles Mathematical Research Awards, arrangeret af Fundación BBVA og Real Sociedad Matemática Española (RSME ).

Priserne anerkender "kreativitet, originalitet og præstation i de tidlige år af den videnskabelige profession" og er designet til at stimulere dem, der af kendte spanske matematikere betragtes som de kommende ledere i spansk matematik.

Vicent Caselles Awards følges af 2.000 euro pr. vinder. Prisen er rettet mod matematikforskere, der er spanske statsborgere eller som har gennemført deres forskning på et universitet eller et videnskabeligt center i Spanien.

Priserne er til minde om Vicent Caselles (1960-2013), professor ved universiteterne i Valencia, De Baleariske Øer og Pompeu Fabra (Barcelona) og den mest citerede spanske matematiker på tidspunktet for hans alt for tidlige død.