28. november 2017

Bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd til Nathalie Wahl

Forskningsbevilling

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har tildelt Nathalie Wahl et Consolidator Grant til hendes forskning i topologi.

Professor Nathalie Wahl

ERC meddelte i dag, at de har tildelt et Consolidator Grant til 329 top-forskere over hele Europa. Værdien af årets bevillinger løber op i 630 mio. € (4,7 mia. DKK). I alt blev der indsendt 2.538 forskningsforslag, 13 % blev udvalgt. Ti forskere fra danske universiteter har fået legatet, de fem er fra Københavns Universitet.

ERC-bevillingerne gives til at opbygge et team omkring en original og banebrydende forskningsidé. Programmet er kendetegnet ved at være fri forskning, der udspringer af den enkelte forskers viden og ideer.

Loops & groups

Nathalies kommende projekt hedder ”Loops and groups” og ligger i skæringspunktet mellem algebra, topologi og geometri, med det videnskabelige mål at besvare centrale spørgsmål om bl.a. homologisk stabilitet og løkkerum.

Homologisk stabilitet er et emne, der har oplevet store fremskridt i de seneste år. Nathalies seneste arbejde har åbnet nye perspektiver på dette område, blandt andet ved at forbinde en kanonisk familie af rum til ethvert stabilitetsproblem. Løkkerum kan bruges til at studere geodeder på mangfoldigheder, og projektet forslår nye metoder for at studere sammenhængen mellem disse to matematiske objekter.

Projektet kombinerer gennembrudsmetoder fra homotopiteori med metoder fra algebraisk, differentiel og geometrisk topologi. Nogle af projektets mål er risikable, men selv delvise resultater vil være af stor interesse, siger Nathalie.

Nathalie WahlErfaren forskningsleder

Nathalie er uddannet fra Université Libre de Bruxelles (Belgien) og tog sin ph.d.-grad i 2001 på Oxford University. Hun var derefter ansat ved Northwestern University (USA), Aarhus Universitet (DK) og University of Chicago (USA). I 2006 blev hun ansat som lektor ved Københavns Universitet, og i 2010 professor samme sted.

Nathalie modtog Det Frie Forskningsråds pris som Ung Eliteforsker i 2008. Året efter modtog Nathalie ERCs bevilling til yngre forskere, ERC Starting Grant, der gjorde det muligt for hende at demonstrere sine evner som forskningsleder og at markere sig i den internationale forskningsfront.

Nathalie får nu med ERC Consolidator Grant finansieret en forskningsgruppe - tre ph.d.-studerende og tre postdocs - i fem år.