30. juni 2017

Matematik-studerende vinder konkurrence

Vindere

Danske Bank, KMD og Microsoft har stået bag konkurrencen Business Analytics Challenge, hvor universitetsstuderende fra hele landet har fået mulighed for at arbejde med store mængder data fra den virkelige verden.

De tre virksomheder har stillet de studerende ét meget konkret spørgsmål: Kan du forudsige en virksomheds fremtid? Kan Big Data være med til at forudse, om en virksomhed får succes eller om den fejler?

Og her har især en gruppe studerende fundet en vindende formel, skriver Danske Bank i en pressemeddelse. Gruppen hedder Neural Networkers og består af Sebastian Pedersen og Nikolaj Thams (MAT-ØK-studerende), Lasse Petersen (statistikstuderende) and Simon Harmat (stud.polit).

Holdet har besvaret spørgsmålet ved at fokusere på at udpege fejlende firmaer et år forud. De gravede i data fra alle virksomheder i Danmark de sidste tre år, blandt andet 700.000 årsrapporter. Derefter byggede de en machine learning model, der lærte fra dataen.

"Vi udnyttede moderne teknikker fra statistik og machine learning, kombineret med finansiel teori. (...) Ved hjælp af vores model var vi i stand til at forudse 51.8% af de fejlende firmaer", skriver de fire studerende i deres rapport.

Neural Networkers blev kåret som vindere af konkurrencen ved en finaleevent mandag den 26. juni. Her præsenterede de studerende deres løsninger for dommerpanelet, som bestod af Jesper Nielsen, direktør i Danske Bank Personal Banking, Eva Berneke, adm. direktør i KMD og Marianne Dahl Steensen, adm. direktør i Microsoft Danmark.

”Gruppen havde den fulde pakke. Både i forhold til at modellere data, men også i forhold til at forbedre den med eksterne data, som egentlig slet ikke var en del af datasættet i konkurrencen. Så gruppen viste stor kreativitet, og samtidig var de gode til at vise brugen af modellen,” forklarer Jesper Nielsen.

Professor Niels Richard Hansen fra Institut for Matematiske Fag er helt enig:

"Gruppen leverede en overlegen præsentation, som viste, at de havde både en brede og en dybde i deres arbejde. De udvidede og kvalitetssikrede data, de udviklede og validerede på en realistisk måde en model for virksomhedskonkurs, og de tilføjede en forretningskomponent, som viste, hvordan Danske Bank kunne bruge modellen i beslutningsprocesser og til rådgivning. Et stort tillykke fra mig og instituttet", siger Niels Richard Hansen.