15. november 2016

Professor Steffen Lauritzen har modtaget Humboldtprisen

Forskningspris

Humboldt Forskningsprisen er tildelt Steffen Lauritzen, professor i statistik ved Institut for Matematiske Fag, i anerkendelse af hans resultater inden for forskning og undervisning.

Steffen Lauritzen”Research Awards of the Alexander von Humboldt Foundation” gives i anerkendelse af en forskers samlede hidtidige resultater - til akademikere, hvis grundlæggende opdagelser, nye teorier, eller indsigt har haft en betydelig indvirkning på deres egen disciplin og som forventes at fortsætte med at producere banebrydende forskning fremover.

Ud over prisen på 65.000 Euro er Steffen Lauritzen inviteret til at indgå i et længerevarende forskningsprojekt med fagkolleger på et tysk universitet og kan modtage yderligere støtte fra Humboldt fonden, for eksempel i forbindelse med værtskab for tyske forskere i København.

Alexander von Humboldt Fonden tildeler hvert år Humboldtprisen til op mod hundrede internationalt anerkendte forskere og studerende inden for de fleste forskningsområder. Nomineringer skal indsendes af etablerede akademikere i Tyskland.

Af danske matematikere, der tidligere har modtaget Humboldtprisen, kan nævnes Ib Madsen (1992), Ole Barndorff-Nielsen (2001) og Uffe Haagerup (2008).

Alexander von Humboldt Foundation