7. november 2016

De kan blive helte i næste IT-revolution

MATH i medierne

Berlingske bragte, i anledning af den officielle åbning af kvanteforskningscenteret QMATH, en fin omtale af tankerne og ”de snurrige hjerner” bag centret, der skal sætte skub i den kommende IT-revolution.

Berlingske skriver bl.a.:

”I et beskedent kontor i et fjernt hjørne af H. C. Ørstedsinstitutet på Københavns Universitet sidder to professorer med alt andet end beskedne ambitioner. Med deres snurrige hjerner vil de forsøge udvikle et langt bedre teoretisk grundlag for den vilde IT-revolution, der næsten uundgåeligt venter menneskeheden om få årtier.”

”Det vil sige en fremtid, hvor man koder information ind i stoffets mindste bestanddele, i atomer og deres partikler. Altså på kvanteskala. Hvilket med næsten usvigelig sikkerhed vil føre til udvikling af eksempelvis lynhurtige kvantecomputere, et kvanteinternet og for den sags skyld til dybt avancerede maskiner, som vi ikke engang kan se: nanomaskiner.”

Centeret åbner den 8. november 2016, og er blevet til på baggrund af en bevilling på 30 mio. kr. fra Villum Fonden. Dermed har Københavns Universitet alle muligheder for at blive et af de store internationale kraftcentre i den bebudede kvanterevolution, for i forvejen råder universitetet over centre, der beskæftiger sig med den mere praktiske og eksperimentelle udvikling af bl.a. kvantecomputere.

Læs artiklen i Berlingske.