29. marts 2016

Hun finder stabilitet i symmetri

MATH i medierne

Hvad får man ud af at forske i symmetri, uendelighed og huller? Nyhedsmagasinet Ingeniøren har bedt professor Nathalie Wahl ved Institut for Matematiske Fag om at beskrive sit forskningsfelt, algebraisk topologi.

Nathalie Wahl Forskning i abstrakte figurer med uendelige dimensioner, som kan inddeles i forskellige kategorier for at få ny viden om et matematisk felt, er ikke en opgave, de fleste frivilligt ville kaste sig over.

Det har professor Nathalie Wahl, der til daglig arbejder på Center for Symmetri og Deformation under Københavns Universitet, dog gjort. Her beskæftiger hun sig med den komplekse matematiske disciplin algebraisk topologi. Det er et område af matematikken, der beskæftiger sig med rum og objekter i rum.

Med Nathalie Wahls egne ord er algebraisk topologi et meget abstrakt emne. Forskningen koncentrerer sig om former, såsom en kugle eller en kasse, men også mere uhåndgribelige former i flere end to og tre dimensioner.

Læs mere på ing.dk: Hun finder stabilitet i symmetri