22. juni 2016

MATH-uddannelser: Høj løn, lav ledighed

Ny undersøgelse

Forsikringsmatematik er den absolutte topscorer, når man beregner "løngevinsten" ved 611 forskellige videregående uddannelser. Men alle fire uddannelser, der tilbydes på Institut for Matematiske Fag, sikrer kandidaterne en høj livsindkomst og en lav ledighed.

Det viser en ny analyse fra tænketanken CEPOS, der på baggrund af tal fra Danmarks Statistiks personregistre har beregnet, hvad en gymnasieelev kan forventes at tjene på et arbejdsliv ved at tage forskellige videregående uddannelser.

Aktuaruddannelsen (cand.act.) er i en klasse for sig selv med en livsindkomst på 896.000 kr. /årligt, hvilket giver en løngevinst på 113 %.

Løngevinsten forholder sig til de 420.000 kr. som CEPOS har beregnet er den gennemsnitlige årsindkomst for personer, der alene har en gymnasieuddannelse.

De næste topscorer på CEPOS-listen er lægeuddannelsen med en livsindskomst på 755.000 kr./årligt (løngevinst: 80 %). Matematik-økonomi er nummer 10 på listen med en gennemsnitlig årsindkomst på 678.000 kr. (løngevinst: 61 %). Statistik er nr. 34 med 612.000 kr./årligt (løngevinst: 46 %).

Som nr. 124 ud af de 611 videregående uddannelser finder man matematik, der sikrer en livsindkomst på 556.000 kr./årligt (løngevinst: 32 %).

- Gennemsnitslønninger over livet er ikke noget, der ændrer sig meget fra det ene år til det andet. Så med en afstand på 140.000 ned til lægerne, forventer jeg, at forsikringsmatematik vil ligge nummer 1 i CEPOS-opgørelsen i hvert fald en halv generation endnu, siger professor Mogens Steffensen, der er leder af instituttets sektion Forsikring og Økonomi, og tilføjer: - Det er naturligvis meget tilfredsstillende at være med til at uddanne kandidater, der er så efterspurgte på arbejdsmarkedet.

Hent CEPOS notat: Løngevinst ved 611 forskellige videregående uddannelser