11. april 2016

DeLong foredrag af KU-matematiker

DeLong

Magdalena Musat fra Institut for Matematiske Fag var den 5. og 6. april 2016 inviteret til at holde to DeLong Lecture foredrag ved University of Colorado, Boulder.

Magdalena MusatDe årlige DeLong Lecture Series ved University of Colorado, Boulder, er finansieret af en donation givet af professor Ira M. DeLong ”for at bringe fremragende matematikere til campus hvert år". Delong Lecture Series startede i 1962/63, og tidligere talere omfatter Sir Michael Atiyah, Alain Connes, Vaughan Jones, Nigel Higson og Persi Diaconis.

Magdalena Musat var inviteret til at holde dette års DeLong Lectures, nummer 52 i rækken. Hendes foredragsrække (der bestod af to foredrag) bar titlen "Operator Algebras, Quantum Information Theory and the Grothendieck Program", og omhandlede nyligt opståede forbindelser mellem operatoralgebra og kvanteinformationsteori, som har ført frem til omformuleringer af et af de vigtigste åbne problemer i operatoralgebra: Connes embedding-problem.

Læs mere om DeLong-foredragene og Magdalena Musat.