5. februar 2016

Marie Curie-legat til Sinan Yalin

Legat

MATH-postdoc Sinan Yalin er blevet tildelt et Marie Curie forskningslegat. Center for Symmetri og Deformation skal være værter for det 166.829 € store legat.

Professor Nathalie Wahl er den primære vært her på MATH, sammen med professor Ryszard Nest.

Titlen på Sinans projekt er "Deformation theory of algebraic structures ". Projektet bruger metoder fra homologisk algebra, højere kategorier og deriverede algebraisk geometri for at studere modulorum af algebraiske strukturer. Projektets mål er at studere deformations-kvanticering, streng-topologi og højdimensionelle link invarianter.

Det EU-finansierede "Horisont 2020 Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship" er opkaldt efter den dobbelte Nobelpris-vindende polsk-franske videnskabskvinde, berømt for hendes arbejde med radioaktivitet. Programmet understøtter forskere inde for alle discipliner og gør det muligt for forskerne at få erfaring i udlandet, og at fuldføre deres uddannelse med kompetencer eller discipliner, der er nyttige for deres karriere.

Sinan, der er fransk statsborger, har studeret ved universiteterne i Strasbourg og Lille og arbejdet som postdoc ved Luxembourg Universitet.

Sinan Yalin