14. februar 2017

Marie Curie stipendium til QMATH postdoc

Stipendium

Jed Kaniewski, postdoc ved QMATH, har vundet et eftertragtet Marie Skłodowska-Curie Fellowship, som han vil oppebære her på instituttet i løbet af de næste to år.

Jed KaniewskiDet Natur- og Biovidenskabelige Fakultet blev tildelt næsten halvdelen af ​​alle individuelle danske Marie Sklodowska-Curie stipendier i januar, da EU-Kommissionen inviterede 27 af fakultetets ansøgere til kontraktforhandlinger.

Jed Kaniewskis projekt handler om selv-test af kvanteenheder. Dette refererer til problemet med at udlede egenskaber ved kvantesystemer udelukkende baseret på den observerede statistik ved et eksperiment. Denne relation er grundlæggende, fordi det giver en direkte forbindelse mellem den makroskopiske verden, hvor forsøget udføres, og den mikroskopiske verden, hvor kvantetilstande er repræsenteret af vektorer i Hilbertrum. Med andre ord, det giver os mulighed for at fange et glimt af kvantemekanikkens mystiske verden ​​.

"Projektet bygger på mit seneste arbejde med selv-test og det vigtigste mål er at udlede robuste udsagn, som kan anvendes selv ved tilstedeværelse af støj og andre eksperimentelle ufuldkommenheder," siger Jed.

Jed har en bachelorgrad i kemi og en mastergrad i anvendt matematik fra Cambridge University, England. Jeds ph.d.-studium handlede om "Relativistisk kvantekryptografi", og blev gennemført ved National University of Singapore under vejledning af Stephanie Wehner (nu Delft University of Technology, Holland). Han er i dag ansat som postdoc ved Villum Centre for the Mathematics of Quantum Theory.

Find Jeds hjemmeside på qmath.ku.dk