30. april 2020

Christian Furrer tildelt GAUSS-prisen

Pris

Christian Furrer fra Københavns Universitet og PFA har fået tildelt dette års GAUSS-pris af det tyske aktuarforbund for fremragende videnskabeligt arbejde inden for forsikrings- og finansmatematik.

Christian FurrerChristian Furrer har fået GAUSS-prisen (og 3.000 euro) for sit arbejde ”Experience rating in the classic Markov chain life insurance setting. An empirical Bayes and multivariate frailty approach”.

Bag prisen står Det tyske selskab for forsikrings- og finansmatematik (DGVFM) og Den tyske aktuarforening (DAV). Et ekspertpanel med repræsentanter fra videnskab og praksis tildeler hvert år prisen for forskningsartikler, der bygger bro mellem videnskabelig kvalitet og stor praktisk relevans.

Ekspertjuryen vælger vinderen ud fra de forskningsartikler, der er offentliggjort i European Actuarial Journal (EAJ) samme år. For 2019 er det bind 9 af EAJ.

Bro mellem videnskab og praksis

"Jeg er meget overrasket og dybt beæret. Jeg skylder tak til mine vejledere Mogens Steffensen og Kristian Buchardt, der har været med hele vejen fra idé til publikation. Jeg vil også gerne takke Innovationsfonden og PFA Pension for at have givet mig mulighed for - som Erhvervs-ph.d.-studerende - at bygge bro mellem videnskab og praksis: en indsats, der nu anerkendes internationalt" siger Christian Furrer.

"I artiklen jagter jeg simple benchmarkmodeller, der kan bruges til blandt andet erfaringstarifering i flertilstandslivsforsikring, ved konceptuelt at koble matematiske strukturer med arbejdsgange i praksis.".

Ekspertjuryen skriver i sin begrundelse:

“Christian Furrers artikel præsenterer en ny tilgang til vurdering af shrinkage af kollektiver i livsforsikring. (…) Dét, der er beundrings- og prisværdigt, er hans forslag om at beskrive forandringer i kollektivet via spring, hvilket – i modsætning til uniform shrinkage – beskriver virkeligheden mere præcist.”

DAV, DGVFM og Gauss-prisen

Den tyske aktuarforening DAV (Deutsche Aktuarvereinigung e.V.) repræsenterer med sine mere end 5.300 medlemmer alle aktuarer i Tyskland. Deutsche Gesellschaft für Versicherungs- und Finanzmathematik e.V. (DGVFM) er den videnskabelige partnerorganisation for DAV med ca. 5.200 individuelle og 70 institutionelle medlemmer.

For at støtte og motivere især forskere og unge aktuarer har DGVFM og DAV oprettet den årlige Gauss-pris i 1998. Den belønner forskningsartikler med stor praktisk relevans. Målet er at bygge bro mellem universitetsverdenen og forsikrings- og finanssektoren.

Prisen uddeles normalt på årsmødet i DAV og DGVFM, hvor prisvinderen præsenterer sit arbejde. På grund af COVID-19-pandemien blev dette års årsmøde afholdt som en e-konference den 28. til 30. april 2020 på medieplatformen www.actuview.com. Platformen er kun for medlemmer.

Se pressemeddelelsen fra 29. april 2020