20. november 2015

Årets underviser gør det abstrakte konkret

Årsfest

Hvad er sandsynligheden for at modtage Københavns Universitets undervisningspris 'Årets Harald'? Det vil dette års prismodtager kunne svare på. Han forsker og underviser nemlig i sandsynlighedsteori.

Hvert år uddeler Københavns Universitet undervisningsprisen Årets Harald til en af universitetets godt 5.000 undervisere for god og inspirerende undervisning. I år går prisen til adjunkt Anders Rønn-Nielsen fra Institut for Matematiske Fag.

- Anders er en usammenligneligt dygtig underviser. Han underviser i sandsynlighedsteori på den teoretiske, matematiske måde. Alligevel formår han at holde forelæsninger, som ikke bare er interessante og underholdende, men som engagerer hver enkelt af os studerende, siger statistikstuderende Anne Petersen, som sammen med 31 medstuderende står bag indstillingen.

Hverdagen afspejler teorien

Statistik- og matematikstuderende er vant til at forholde sig til abstrakt teori, men i Anders Rønn-Nielsens undervisningstimer bliver det abstrakte konkret.

- Anders formår at gøre noget, som få undervisere gør på Institut for Matematiske Fag. Han finder intuitive, jordnære eksempler at introducere flyvske, teoretiske begreber med. Det lyder måske banalt, men det er en decideret kunstart at finde brugbare dagligdagseksempler, som kan sige noget om teoretisk matematik, fortæller Anne Petersen og fortsætter:

- Han snakker for eksempel om legitime undskyldninger for at komme for sent til morgenforelæsninger for at introducere os til begrebet ”betinget uafhængighed”.

Anders Rønn-Nielsen selv er taknemmelig over, at de studerende har brugt tid og kræfter på at nominere ham.

- Det er vigtigt for mig, at de studerende opdager, hvor sjovt og interessant sandsynlighedsteori er. Men jeg kan ikke selv tage æren for prisen – de studerende var så søde og interesserede, da jeg underviste dem. Det gjorde det meget sjovere for mig – simpelthen fordi de tog aktivt del i undervisningen og de pædagogiske initiativer, jeg afprøvede, siger Anders Rønn-Nielsen.

Anders Rønn-Nielsen får udover æren en check på 25.000 kroner og en uglestatuette i porcelæn.

Priser til studiemiljø og innovation

Undervisningsprisen uddeles sammen med Innovationsprisen og Den Internationale Studiemiljøpris ved Københavns Universitets traditionsrige årsfest 20. november, hvor også regentparret deltager.

Innovationsprisen går i år til institutleder Ingolf Thuesen, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, for sin banebrydende arkæologiske formidling med moderne mobilteknologi af the Qatar Islamic Archaeology and Heritage Project.

Den Internationale Studiemiljøpris går i år til SCIENCE International Student Mentor Program.

Til årsfesten udnævner universitetet også doktorer og æresdoktorer og uddeler guld- og sølvmedaljer til studerende, der har besvaret universitetets prisopgaver.

Læs mere om årsfesten og se alle prismodtagere, udnævnelser og medaljetagere på årsfestens hjemmeside.