PISA 2012: den danske folkeskole

Specialeforsvar: Moussa El Khattouti

Titel: PISA: Den danske folkeskole

Resume:
Specialeopgaven tager udgangspunkt i PISA undersøgelsen fra 2012, hvor OECD har testet 15-årige elever over hele verden i hhv. matematik, læsning, naturvidenskab og problemløsning. I 2012 var matematik hoveddomænet. Danmark placerer sig lige over OECD gennemsnittet, men klarer sig signifikant dårlige end undersøgelsen i 2003, hvor matematik senest var hoved-domænet. Formålet med specialet har været at undersøge, hvorfor alle de nordiske lande, klarer sig signifikant dårligere ift. undersøgelsen i 2003. Derudover ses der på hhv. Shanghai og Singapore, som er de højst placerende lande i matematik, for at undersøge hvilke faktorer der gør sig gældende for deres succes. I forbindelse med undersøgelsen, har jeg opstillet 5 hypoteser, der kan forklare det signifikant fald i matematik (blandt de nordiske lande), samt hvorfor Shanghai og Singapore er så langt foran de nordiske lande: 1) Andelen af elever med en anden etnisk baggrund er steget 2) Andelen af elever der går i en privat skole er steget 3) Der er mindre disciplin i de nordiske lande 4) Der er færre forventninger til de nordiske elever 5) Kvaliteten af matematik undervisningen er bedre i Asien Til at analysere PISA datasættet, har jeg brugt multilevel regressionsanalyse, da PISA datasættet er hierarkisk opbygget i 2 niveauer. Det betyder bl.a. at elever der går på samme skole, ikke kan anses for at være uafhængige observationer. Analyserne bliver foretaget i SAS, som er et statistisk software, der er frit tilgængeligt for universitetsstuderende

Vejleder: Hans Bay, Ø.I.
Censor: Henrik Juel