5. maj 2014

7.A. fik lært at gamble

Formidling

Videnskabsfestivalen Forskningens Døgn blev en velbesøgt succes over hele landet. På Rådhuspladsen i København stillede instituttet op den 24. og 25. april med en ”Matematisk Spillecafe”. Her fik ti skoleklasser og en lang række interesserede borgere og turister forklaret og afprøvet en række spillestrategier.

Cafeen

Forskere, Skoletjenesteformidlere, studerende, Københavns Kommune og folkeskoleelever fra SCIENCE talenthold havde nogle travle dage på Rådhuspladsen.

Instituttets Spillecafe var - ligesom under Kulturnatten 2013 - bemandet af professorerne Mogens Steffensen, Rolf Poulsen og Søren Eilers samt en håndfuld matematiskstuderende.

Mogens Steffensen ved rouletten

Hos Mogens Steffensen fik eleverne hørt noget om de forskellige danske pengespil – fordele og ulemper, og forholdet mellem tilbagebetalingsprocenter og den eftertragtede spænding. Og så fik de et forslag til et konkret mål og en tilhørende strategi, inden de fik lov at spille roulette.

Saks!Hos Rolf Poulsen diskuterede man også sikre gevinster og attraktive spil. Og så prøvede man at vinde i sten-saks-papir – før og efter, Rolf havde fortalt om en række brugbare strategier.

Hos Søren Eilers lærte tilhørerne at stoppe mens legen er god – når man spiller Kaste Gris. De så tilmed formlen for, hvornår legen er god.

Søren EilersStrategierne efterprøvesDe fik desuden nogle videnskabeligt underbyggede tips til, hvordan man vinder i Wordfeud og Scrabble. Som enhver bankdirektør ved, er det et spørgsmål om at indkassere en bonus.

Åben spillecafe fredag eftermiddagFredag eftermiddag var professor-fri zone, hvor tre matematikstuderende slog armene (og spillepladerne) ud for Rådhuspladsens gæster. Her blev der afleveret spilletrick og diskuteret strategier med et både dansk og internationalt publikum.

Spillecafe på Rådhuspladsen

Skole- og gymnasieklasser kunne på forhånd booke sig ind på foredragene - men forbipasserende på Rådhuspladsen var også velkomne. Fotos af Jim Høyer.