30. januar 2013

Adam P. W. Sørensen til Australien med FNU-stipendium

Ph.d. fra Institut for Matematiske Fag Adam P. W. Sørensen rejser den 15. februar mod nye udfordringer som postdoc ved University of Wollongong i Australien. Adams postdoc er et stipendium fra Forskningsrådet for Natur og Univers. Stipendiet er et såkaldt individuelt postdocstipendium på 1,8 mio kr.

Stipendiet skal bruges til at videreudvikle Adams forskning i strukturen af C*-algebraer. I Adams forskning bruger han Graf C*-algebraer brugt som udgangspunkt, fordi deres geometriske natur gør dem nemmere at undersøge end generelle C*-algebraer. Samtidig er deres struktur dog så rig, at de kan give viden om mange andre C*-algebraer.

Wollongong er særligt interessant i forhold til Adams forskning, da den systematiske forskning i Graf C*-algebraer startede i Australien. Her var blandt andre Professor David Pask, der nu er ved The University of Wollongong, en af de bærende kræfter. Desuden har en andre forskere ved Wollongong spillet en stor rolle i videreudviklingen af forskningen, hvor for eksempel professor Aidan Sims spillet en vigtig rolle i udviklingen af såkaldte k-graf C*-algebraer.

Vi ønsker Adam god tur og held og lykke i sit nye arbejde!