29. maj 2022

Virtuel ICM 2022 - international kongres i København

ICM 2022

The International Congress of Mathematicians (ICM) er den største og mest indflydelsesrige matematiske begivenhed i verden. Den var planlagt til at finde sted i St Petersborg her til sommer, men på grund af krigen i Ukraine er konferencen i stedet gået online med navnet Virtuel ICM 2022.

Matematikbygningen på HCØ
HC Ørsted Komplekset og Institut for Matematiske Fag vil i juli lægge hus til Den Internationale Matematikerkongres.

Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet vil spille en prominent rolle i ICM 2022 med hele to store arrangementer:

Først kommer ICM satellitkonferencen "Operator algebras, Dynamics and Groups" fra den 1. til den 4. juli, organiseret af instituttets operatoralgebragruppe. Konferencen vil dække en bred vifte af emner inden for von Neumann og C*-algebra teori og deres forbindelser til (geometrisk) gruppeteori og dynamiske systemer.

Fire af de 28 inviterede foredragsholdere er også inviteret til at holde foredrag til ICM's sektion 8 (analyse), og de vil blive tilbudt muligheden af at holde deres ICM foredrag til satellitkonferencen. Satellitkonferencen vil på den måde medvirke til at genskabe noget af ICM-stemningen i auditorierne.

- Vi ser frem til at modtage de mange foredragsholdere og deltagere i København, siger viceinstitutleder Mikael Rørdam, der er en af initiativtagerne fra operatoralgebra-gruppen. For mere information, se satellitkonferencens hjemmeside.

Den 6. til 14. juli følger så "ICM sectional workshop in Geometry and Topology", der er organiseret af instituttets GeoTop Center i samarbejde med Universität Münster. Læs mere om Geometri/topologi-konferencen her.