24. oktober 2016

Velbesøgt Kulturnat på instituttet

Kulturnat

Næsten 900 gæster valgte på Kulturnatten 14. oktober at besøge H.C. Ørsted komplekset, hvor institutterne for Matematik, Kemi og Datalogi havde inviteret på aktiviteter for børn, unge og voksne.

Institut for Matematiske Fag bød blandt andet på foredrag om uendelighed og paradokser, samt mysterieløb, skak og kvantespil. Imens lavede vore naboinstitutter kemi-show med bulder og brag, samt piratkodning og foredrag om Facebook.

Matematikboden satte folk i gang med begge opgaveløb Skoleeleverne (og en del forældre) løser opgaver

Fra Matematik-boden blev skolebørnene sendt rundt til fem poster med regneopgaver, som de så løste med flid og omhu. Af og til med lidt bistand fra nogle ligeså ivrige forældre.

Mysterieløb fra kælder... ... til kvist

Ældre gæster med lyst til hjernegymnastik kunne i stedet kaste sig ud i en Mysteriejagt, hvor de (som i spillet Cluedo) skulle finde en række spor rundt omkring i komplekset for at finde den forsvinde professor Prim. For at vise vej, var der lagt 500 meter rød tråd ud, der førte deltagerne gennem auditorier og undervisningslokaler, ned kælderen, gennem Matematisk Bibliotek, op på fjerde sal – og tilbage til Vandrehallen.

Bemærk den røde tråd De indsamlede opgaver løses i fællesskab

Mange valgte at tage fotos af opgaverne med deres smartphones, så de kunne sidde sammen bagefter og løse gåderne. Og de meget ihærdige fik også løst dele af eller hele gåden.

De fire foredragsholdere kom fra hver sin sektion af instituttet, hvorfor vi emnemæssigt kom godt omkring. Niels Richard Hansen fortalte om de besynderlige forskelle, der kan være mellem diverse undersøgelser, vi præsenteres for i pressen – om paradokset som et elementært fænomen i den statistiske analyse.

Niels Richard Hansen Mogens Bladt

Asger Törnquist fortalte om, hvordan uendelige mængder og processer spiller en central rolle i moderne matematik, mens Mogens Bladt tog udgangspunkt i nogle overraskende eksempler på sandsynligheder ved terningekast, som danner grundlag for den moderne forsikrings- og finansieringsmatematik.

Matthias Christandl Kvantespillet

Matthias Christandl beskrev de fænomener, der ligger bag de kommende kvantecomputeres overlegenhed i forhold til almindelige computere. Han illustrerede det med et ”Kvantespil”, som ikke kan vindes med klassiske partikler alene, men kun med partikler, som er sammenfiltrede i kvanteteoretisk forstand. Og det spil kunne man så afprøve efter foredraget - i Kvantehjørnet, hvor forskere fra det nye QMATH-center havde opbygget et lille quiz-studie.

Se flere fotos fra Kulturnatten 2016