8. maj 2022

To matematikere er Videnskabens Vidner

MATH i medierne

I Videnskabernes Selskabs podcastserie ”Videnskabens Vidner” kan man høre to matematikere, professor emeritus Søren Johansen og professor emerita Gerd Grubb, fortælle om deres livslange forskning. Interviewerne er Susanne Ditlevsen og Jan Philip Solovej.

Videnskabens Vidner

Videnskabens Vidner er en serie podcasts, der fungerer som et levende lydarkiv og dokumenterer nogle af Videnskabernes Selskabs ældste medlemmers videnskabelige arbejde og udviklingen inden for deres fagområder.

Hver episode er båret af interviews i dialogform, hvor den personlige fortælling er flettet sammen med udsagn om teorier, metoder og videnskabelige gennem- og nybrud. Videnskabens Vidner er på én gang personlige videnskabsportrætter og præsentation af de forskellige fags historie og udvikling over årtier.

De interviewede personer er medlemmer af Videnskabernes Selskab, og de har selv valgt yngre fagfæller som interviewere.

Professor emerita Gerd Grubb

I 2020 modtog Gerd Grubb Videnskabernes Selskabs Guldmedajle for sin livslange indsats for dansk videnskab. Hun kom til Stanford University i 1960’erne og blev efterfølgende professor på Instiut for Matematiske Fag, Københavns Universitet. I en samtale med professor Jan Philip Solovej fortæller hun blandt andet om sine forskningsresultater og om værdien af et stort internationalt netværk.

Lyt til podcasten med Gerd Grubb.

Se videoklip fra optagelserne på YouTube

Professor emeritus Søren Johansen

Søren Johansen er statistiker, sandsynlighedsteoretiker og den mest citerede forsker i hele verden inden for økonometri. Her taler han med professor Susanne Ditlevsen om sit arbejde sammen med kollegaer, læger, økonomer og klimaforskere. Hans råd efter et langt arbejdsliv som professor er at opsøge samarbejde med andre forskere og være nysgerrig.

Lyt til podcasten med Søren Johansen.

Se teaser fra podcasten på YouTube

Flere podcasts

Ud over postcastserien Videnskabens Vidner udgiver Videnskabernes Selskab også serien Grundtanker. Her møder man nogle af landets bedste forskere i en underholdende og let tilgængelig podcastserie om, hvordan vores hverdag og samfund er skabt på skuldrene af videnskab. I hver episode undersøger en fremtrædende forsker, ting og steder, der aldrig var blevet til noget uden tidligere tiders originale grundtanker.

I Grundtankers anden sæsons tredje afsnit, ”Statistik: Når tal fortæller”, guider professor Susanne Ditlevsen os igennem statistikkens historie. Det handlede både om læger, der ikke vasker hænder, og om sømænd med skørbug – og om hendes egen forskning, der blandt andet undersøger narhvaler ved Grønlands kyst.

De udgivne podcasts fra både Grundtanker og Videnskabens Vidner kan findes der, hvor du normalt henter dine podcasts.