31. marts 2020

Overblik over corona-pandemien: Her er appen, du mangler

corona

Tre ph.d.-studerende fra Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, har udviklet en interaktiv app, der gør det let at få overblik over, hvordan corona-pandemien spreder sig i Danmark og andre lande. Derudover er det den første app, der forsøger at estimere mørketallet for, hvor mange der reelt er smittede.

(Getty Images)

Der er ikke noget som karantæne, der kan få det til at krible i fingrene efter at lave noget nyttigt, og det er netop, hvad tre ph.d.-studerende fra Institut for Matematiske Fag har gjort.

De tre statistikere har nemlig brugt den kedelige ventetid i isolation på at skabe en web-app, der giver overblik over corona-pandemien i Danmark og resten af verden på en mere interaktiv måde end de andre tilgængelige kort og statistikker.

”Vi startede appen som et hobbyprojekt, fordi vi alle keder os helt vildt meget i denne tid, hvor vi ikke må ses fysisk. En dag talte vi sammen på Skype, hvor vi undrede os over, at vi ikke kunne finde en graf, der løbende viste udviklingen i corona-smitte i Danmark og i andre lande,” forklarer Phillip Bredahl Mogensen, der er en af idémagerne bag appen.

Derfor besluttede de tre unge forskere sig for at skabe en app, der blandt andet giver overblik over, hvordan COVID19 spreder sig, hvor mange, der er døde, og hvor mange, der bliver raske igen.

Du kan sammenligne tallene for alle verdens lande, så vil du eksempelvis se, hvordan Sverige og Norge klarer pandemien sammenlignet med herhjemme, kan du med enkelte klik få det overblik, du mangler.

Den første app, der undersøger mørketallet

Redaktionen bekendt er appen desuden den første, der forsøger at estimere mørketallet, dvs. ikke blot antallet af personer, der er blevet testet positiv for virussen, men det faktiske antal smittede:

”Vi kan ved hjælp af tallene for, hvor mange danskere, der er døde af virussen samt dødelighedsrater fra Sydkorea give estimater over, hvor mange, der reelt var smittet for 20 dage siden. Det er selvfølgelig behæftet med stor usikkerhed ligesom al anden statistik,” siger Phillip Bredahl Mogensen og tilføjer:

”For eksempel havde vi i Danmark den 9. marts bekræftet 92 smittede, men vi estimerer, at der var mellem 1.163 og 3.615 faktisk smittede personer. Det vil altså sige over 10 gange så mange som de officielle statistikker viste.”

Forskerne brugte data med dødsfald forårsaget af COVID19 fra Sydkorea, da landet har været igennem epidemien i en længere periode og derfor har mere omfattende og eksakt data end andre lande.

Professor er begejstret for den nye app

Appen er særlig fordi den giver et bud på mørketallet, mener Niels Richard Hansen, der er sektionsleder og professor på Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet.

”Det er en metode under udvikling, som ikke er valideret, men som giver et bud på en utrolig interessant ukendt størrelse. Tallene skal altså tages med forbehold, men mig bekendt, findes der ikke et veldokumenteret alternativ til estimering af mørketallet,” siger han.

Appen bygger på data fra Johns Hopkins University i USA, Statens Serum Institut, WHO og FN, og ifølge Niels Richard Hansen er de ”solide”.

Send en mail med dit spørgsmål om corona-statistik

Hver dag opdaterer de tre ph.d.-studerende appen med nye data fra for eksempel Statens Serum Institut, og sammen taler de om, hvilke nye spørgsmål om corona, de ønsker besvaret med grafer.

”Vi er åbne over for henvendelser fra befolkningen, hvis nogen har spørgsmål til vores hjemmeside eller ideer til, hvad vi kan lave statistik på,” slutter Phillip Bredahl Mogensen.

Du kan kontakte forskerne bag appen her:

Phillip Bredahl Mogensen: pbm@math.ku.dk
Nikolaj Theodor Thams: thams@math.ku.dk
Martin Emil Jakobsen: m.jakobsen@math.ku.dk

Ovenstående har været udsendt som pressemeddelelse, og har medført indslag og artikler hos bl.a. TV2 Bornholm, TV2 Lorry (artikel og tv-indslag)