21. februar 2022

Og vinderen er: statistik!

MATH i medierne

Statistik topper på listerne over den mest citerede forskning fra danske universiteter. Professor Susanne Ditlevsen beskriver i sin faste klumme i Weekendavisen hvad forskningen handler om – og er stolt på fagets vegne.

Susanne DitlevsenUniversitetsavisen lavede for nylig en liste over de ti mest citerede videnskabelige artikler nogensinde, hvor mindst en af forfatterne var tilknyttet et dansk universitet. Ud af disse ti artikler er de seks inden for forskningsområdet statistik.

Artiklerne fra top 10 er citeret mere end 6.700 gange og citeres stadig, også mange år efter de er skrevet:

”Faktisk er de tre tidsrækkeartikler skrevet i 1980erne, så måske er det bare gammelt vraggods? Men nej! Alle tre artikler har over 30 år efter stadigvæk støt stigende citationstal og er alle blevet citeret mere end 300 gange om året i de sidste par år. To af artiklerne har endda samme forfatter: professor emeritus Søren Johansen, der i mange år slog sine folder på mit eget Institut for Matematiske Fag, hvor han inspirerede generationer af unge håbefulde studerende.”

Susanne Ditlevsen forklarer, hvordan Søren Johansen løste problemet, der gjorde den statistiske analyse af modellerne for økonomiske tidsrækker kompliceret: ”Han var i stand til at finde det, vi kalder maximum likelihood-estimatorerne for disse modeller - og hvad der var en endnu større matematisk præstation: at finde de sandsynlighedsteoretiske egenskaber ved disse”.

Susanne Ditlevsen skriver, at hun selv har brugt Søren Johansens modeller til at finde netværk af, hvordan mange variable påvirker hinanden, og til bedre at forstå processer i hjernen.

”Mange siger, at statistik er kedeligt. Det kan kun forklares med, at de ikke aner, hvad de taler om,” skriver Susanne Ditlevsen, der er stolt på sit fags vegne, når hun ser den vægt og betydning, statistik har i forskning.

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2022-7/ideer/og-vinderen-er-statistik (kræver abonnement).