28. juni 2012

Hesselholt tildelt Niels Bohr professorat

Nyt professorat

Professor Lars Hesselholt er af Grundforskningsfonden blevet tildelt et Niels Bohr professorat med tilhørende 30 mio. dkk.

Lars HesselholtLars Hesselholt, der til daglig er ansat på Nagoya Universitetet i Japan, er for tiden gæsteprofessor på Matematisk Institut. Han er japansk gift og den første vesterlandske matematiker, som er blevet fastansat på professor-niveau i Japan.

Lars Hesselholt er oprindeligt uddannet i Topologi - det område i matematikken, som udforsker symmetrier og deformationer. Han er nu en af de store stjerner i internationale topologikredse. Men Lars Hesselholt er også en international topforsker i et andet område indenfor matematikken - det Aritmetriske. Et område, som udforsker tallenes mysterier med geometriske metoder.

Mens Danmark traditionelt har haft en stærk international placering i Topologi, så har vi været svagt repræsenteret i Aritmetik, som udgør et stadigt vigtigere område af nutidig matematik.

- Bohr-professoratet til Lars Hesselholt åbner derfor en ny forskningsfront i Dansk Matematik, som vi meget længe har savnet, siger professor Ib Madsen om bevillingen.

Lars Hesselholt har de seneste tre år været på talrige besøg i København, hvor han fortsætter et mangeårigt forskningssamarbejde med professor Ib Madsen. De to er for tiden i gang med et bogprojekt i grænseområdet mellem Aritmetik og Topologi.