27. april 2021

Marie Curie-bevilling til Lars Kühnes geometri-forskning

Bevilling

Lars Kühne, postdoc i sektionen Algebra & Geometri, har fået et af de eftertragtede Marie Skłodowska-Curie stipendier til sit forskningsprojekt "Diophantine Geometry", som han gennemfører her på instituttet.

Lars Kühne

Stipendiet er på lidt mere end 207.000 Euro og varer 24 måneder fra 1. april 2021. Forskningsprojektet er centreret omkring Bogomolov-formodningen. Lars forklarer det således:

- In the last two decades, the Bogomolov conjecture for abelian varieties has been continually extended to more and more general settings. There is, for example, now an analogue of the Bogomolov conjecture for subvarieties of abelian families and for general dynamical systems.

- In my research, I focus on extending classical and developing new tools in diophantine geometry in order to prove these general versions of the Bogomolov conjecture. My recent advances have been the proof of a uniform version of the Bogomolov conjecture for curves embedded in their Jacobian as well as a proof of the relative Bogomolov conjecture in fibered products of elliptic families.

Lars opnåede alle sine grader (BSc, MSc, PhD) fra ETH Zürich. Han har været postdoc ved SNS Pisa, Max Planck Institute i Bonn, Fields Institute i Toronto og desuden Ambizione Fellow fra Swiss National Science Foundation ved University of Basel. Siden juli 2020 har han arbejdet som postdoc ved Københavns Universitet.

Marie Skłodowska-Curie Actions støtter forskeres mulighed for at forske i udlandet. Læs mere om MSCA.