31. januar 2025

Livslang læring i kvantevidenskab

Uddannelsesprojekt

Institut for Matematiske Fag og Niels Bohr Instituttet er gået sammen med DTU for at udvikle nye undervisningstilbud indenfor kvantevidenskab. Tilbuddene skal rettes mod gymnasier, universiteter samt efter- og videreuddannelse for gymnasielærere.

Kvanteuddannelse

Undervisningstilbuddene skal også være mere generelt for ansatte i sektorer, der potentielt kunne have nytte af den nyeste viden indenfor kvanteteknologi.

Projektet Livslang læring i kvantevidenskab (Lifelong Education in Quantum Science) har som overordnede mål at sikre, at det danske arbejdsmarked har en tilstrækkeligt veluddannet arbejdsstyrke til at udnytte de nye teknologiske og økonomiske muligheder, som den nye kvanterevolution vil kunne skabe. Til glæde for både forskning, erhverv og hele det danske samfund.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen støtter uddannelsesprojektet med 2,5 mio. kroner over en 2-årig periode med start januar 2025.

Det er projektets ambition at udvikle uddannelsesmateriale og studieforløb til gymnasier, bacheloruddannelser og nye kurser til kandidatuddannelsen i kvanteinformationsvidenskab.

I samarbejde med gymnasier og virksomheder er det ambitionen at skabe et miljø for samskabelse af aktiviteter, der giver mulighed for udvikling af praksisorienteret undervisning for gymnasieelever og universitetsstuderende. Dertil efter-videreuddannelses-tilbud for professionelle i form af modulbaseret undervisningstilbud.

“Vi glæder os til at til at kunne udvide vores undervisningstilbud indenfor kvantevidenskab, som indtil videre har fokuseret på vores meget succesfulde kandidat i kvanteinformationsvidenskab. Med det nye projekt vil vores tilbud nu også kunne rette mod gymnasier og efter-videreuddannelse”, siger Jan Philip Solovej, der er projektleder på uddannelsesprojektet og studieleder den nye uddannelse ”Master of science in Quantum Information Science” (MSc QIS).

Projektet er ved at ansætte en Videnskabelig Projektkoordinator (fuld tid) og en gymnasielærer som ekstern konsulent (15%) til at understøtte og koordinere projektet. Begge skal samarbejde tæt med EVU-enhederne på både KU og DTU og skabe god synergi med KU og DTU’s øvrige aktiviteter indenfor STEM. Den videnskabelig projektkoordinator skal også udbrede samarbejdet med virksomheder og eksterne samarbejdspartnere indenfor kvanteteknologi.