26. august 2014

Binomial-trioen vinder guld i Kina

Unge forskere

De fik i foråret førsteprisen i Unge Forskeres talentkonkurrence og vandt en rejse til det åbne asiatiske mesterskab for unge forskere, CASTIC. Her var Peter Rasmussen, Sebastian Holdum og Frederik Klausen så overbevisende, at de igen vandt guld og hæder.

Sebastian Holdum yderst tv. i forreste række modtager prisen på trioens vegne.

De tre bachelorstuderende (Frederik og Peter er 2. års bachelorstuderende fra Institut for Matematiske Fag, Sebastian læser fysik på Niels Bohr Instituttet) vandt prisen, fordi de er kommet nærmere løsningen af et hidtil uløst matematisk problem.

- Der er nogle tal der hedder binomialkoefficienter, fortæller Sebastian til JyllandsPosten. De tæller på hvor mange måder, man kan vælge halvdelen af en mængde – og om man kan dele med fire eller ni.

- Det er et problem, der har været uløst i 40 år. Vi har så fået nogle nye resultater, som er bedre end dem, man hidtil har set, siger Sebastian.

På opfordring af en af dommerne i den danske konkurrence har trioen indsendt en artikel til tidsskriftet Journal of Integer Sequences, som de afventer godkendelse på.

Fra vores omtale af den danske konkurrence, skal vi gerne gentage professor Søren Eilers forklaring af binomialbataljen:

- Det spørgsmål, de har adresseret, er om man kan være sikker på at enten 4 eller 9 går op i den midterste binomialkoefficient (2n)!/(n!)^2 når n ikke ligger i {1,2,3,4,64,256}. Det er kendt at tallene aldrig er kvadratfri.

Dette imponerede (også) den kinesiske vicepræsident, Li Yuanchao. Han er selv uddannet i matematik og har meget fokus på kinesernes evner i netop matematik. Han besøgte trioens stand og overrakte priserne.

Kinas vicepræsident besøger standen

Kinas vicepræsident diskuterer binomialkoefficienter med Sebastian og Frederik

Der arbejdes med posteren

Fotograf er Mikkel Stoklund.