11. marts 2021

Jonas Peters får nystiftet “Leadership Award”

Udnævnelse

Der er tale om en hædersbevisning indstiftet af COPSS - en komité bestående af præsidenterne for de nordamerikanske statistikforeninger, herunder American Statistical Association og Institute of Mathematical Statistics.

Jonas Peters

Jonas Peters er professor i statistik ved Institut for Matematiske Fag, tilknyttet sektionen Statistik og Sandsynlighedsregning samt forsknings-gruppen Copenhagen Causality Lab.

- Jeg ønsker Jonas Peters hjertelig tillykke med denne enestående ære. Udvælgelsen til COPSS Leadership Academy viser, at han også i Nordamerika anses for at være blandt de førende yngre forskere i statistik og data science, som vil være med til at forme fagets fremtid, siger institutleder Michael Sørensen, Institut for Matematiske Fag.

En komité af fremtrædende statistikere har efter indstillinger fra hele verden udvalgt ni yngre forskere, som i tre år skal være medlemmer af det nye akademi. Herefter optages ni nye medlemmer hvert år.

- Akademiet er et helt nyt initiativ fra COPSS og de associerede foreninger for at anerkende nye og forskellige stemmer fra kommende ledere inden for statistik og data science. Vi anerkender hermed en række enkeltpersoner, som vi tror vil forme og styrke fremtiden for vores felt, siger COPSS-formand Bhramar Mukherjee.

Udvælgelseskriterierne for optagelsen er bevidst brede og designet til at fremhæve bidrag på områder, der ikke traditionelt anerkendes af andre tidlige karrierepriser inden for statistik.

Akademimedlemmerne repræsenterer Carnegie Mellon University, Columbia University, Johns Hopkins, MIT, Mount Sinai, Pennsylvania State University, Urban Institute, University of Pennsylvania - og Københavns Universitet.

- Vi kan på instituttet være glade og stolte over, at Jonas Peters er blevet udvalgt til COPSS Leadership Academy. Medlemskabet vil skabe yderligere international opmærksomhed omkring hans forskning. Det giver ham en platform, hvor han kan interagere med de bedste forskere i sin generation og dele sine visioner for faget og således påvirke dets udvikling, siger Michael Sørensen.

- Det er mig en ære at blive en del af dette akademi. Jeg ser det sådan, at det er hele gruppens forskning, der er blevet nomineret - mange tak til alle, der har bidraget! Jeg ser frem til at bidrage til akademiet og håber, at vi kan gøre noget nyttigt i de kommende år, siger Jonas Peters.

The inaugural COPSS Leadership Academy
De første medlemmer af COPSS Leadership Academy. Jonas er den eneste, der ikke kommer fra et amerikansk universitet.

Læs mere om COPSS Leadership Academy