6. maj 2014

Rune Harder Bak, ph.d.-studerende

Ph.d.-studerende

Rune Harder Bak blev ansat som ph.d.-studerende ved Institut for Matematiske Fag i marts 2014. Hans vejleder er Henrik Holm og han er en del af forskningsgruppen Algebra og Talteori. Området er Homologisk Algebra og Rune studerer generalisationer af ringteoretiske resultater til Differential Graduerede Algebraer.

Rune Harder Bak Rune har matematisk været vidt omkring. Han har sin kandidatgrad fra Københavns Universitet med Ian Kiming som vejleder på hans speciale indenfor algebraisk talteori med titlen "l-adiske galoisrepræsentationer knyttet til modulformer.''

Som en del af sit kandidatstudie var han ved Fudan Universitet i Kina, hvor han studerede abstrakt algebra og algebraisk geometri. Efter endt studie fortsatte han med Aritmetisk Geometri ved Humboldt Universitet i Berlin.

Rune har også en bachelor i datalogi. Efter Humboldt studerede han, med hjælp fra "Rejselegat for matematikere”, funktionsprogrammering, logik og type-teori ved Kyoto Universitet og Stanford Universitet.

Med baggrund i dette område har han været del af flere IT-startups og konsulentfirmaer inden han sidste efterår vendte tilbage til universitet som ekstern lektor. Vi er glade for nu at kunne byde ham velkommen som ph.d.-studerende.

Du kan finde Rune i kontor 04.4.05.