7. marts 2013

Dobbelt tiltrædelse med sommerfugle og andre metaforer

Grønbæk & Baladi

To nyudnævnte professorer holdt tiltrædelsesforelæsninger fredag den 1. marts 2013. Professor Viviane Baladi fortalte om sit forskningsmæssige perspektiv på sommerfugleeffekten i ”Butterflies and Hurricanes: A News Update”. At det hverken handlede om insekter eller meteorologi understøttede professor Niels Grønbæk derefter i sin forelæsning: ”Matematik som metafor – og hvorfor er det så svært at forstå?”.

Viviane Baladi er født og uddannet i Schweiz, ph.d. i 1989 fra University of Geneva. Året efter opnåede hun et Postdoctoral fellowship hos IBM, T.J. Watson Research Center, USA, samt en forskerstilling ved CNRS, Frankrig.

Viviane Baladi i sin tiltrædelsesforelæsning

Professor Viviane Baladi i sin tiltrædelsesforelæsning

Herefter fulgte flere år som underviser og forsker i Schweiz, indtil 1999, hvor Viviane Baladi vendte tilbage til CNRS i Frankrig. Hun er i dag fransk statsborger. I 2006 var Baladi et år tilknyttet IMPA, Rio de Janeiro.

Viviane Baladi blev 1. august 2012 professor ved Institut for Matematiske Fag; hun underviser i dynamiske systemer, både her på instituttet og ved forelæsninger over det meste af kloden.

Niels Grønbæk er cand.scient. fra KU, med en ph.d. fra UCLA, USA i 1980. Derefter var han  gymnasielærer på Ballerup Gymnasium i fem år, indtil han i 1986 blev ansat her på instituttet, først som adjunkt, fra 1990 som lektor og i februar 2012 af fakultetet udnævnt til professor MSO - med særlige opgaver inden for udvikling af undervisning og uddannelse.

Niels Grønbæk forsker i, hvordan man letter overgangen fra gymnasiet til livet som matematikstuderende på universitetet, og den modsvarende overgang fra matematikstuderende til matematiklærer. Han er i færd med at opbygge et center for computerbaseret matematikundervisning, som skal udvikle undervisningsforløb og gennemføre projekter i samarbejde med gymnasiet.

Professor Niels Grønbæk i sin tiltrædelsesforelæsning