8. november 2021

Grøn omstilling: Optimering af logistikken for delebiler

Forskningslegat

Operationsanalyse og avancerede stokastiske optimeringsteknikker skal bidrage til, at delebiler bliver mere udbredte og lettere at bruge. Danmarks Frie Forskningsfond har tildelt lektor Giovanni Pantuso 2,9 mio. kr. til projektet ”Shared mobility: Towards sustainable urban transport”.

Delebil fra LetsGo

Der bliver for tiden publiceret omfattende dokumentation for at bildeling kan bidrage til bæredygtig mobilitet. Bildeling kan være med til at reducerer trafikpropper, forurening, transportomkostninger, og på sigt den samlede bilpark.

Det Internationale Transportforum under OECD har udtalt, at den mest effektive måde at dekarbonisere bytransport er delte køretøjer, drevet af ren el, og integreret med offentlig transport. De forbinder en bredere anvendelse af delt mobilitet til scenarier med dramatiske reduktioner af trafikgenererede CO2-emissioner, selv uden yderligere teknologiske forbedringer.

Men bildeling er for de fleste ikke et de-facto alternativ til bilejerskab. Der er centrale planlægningsudfordringer, der først må løses. Tilgængeligheden af delebiler udfordres af hyppige ubalancer i bilflåden. Der er ikke altid en ledig bil, når og hvor du har brug for den.

Giovanni Pantuso

Det overordnede mål med Giovanni Pantusos projekt er at udvikle radikalt nye rebalanceringsmetoder baseret på forebyggende og dynamiske prisstrategier, så serviceniveauet og den kommercielle levedygtighed af delebilstjenester forbedres. Disse metoder baseres på avancerede stokastiske optimeringsteknikker. Målet er at gøre delebiler til et mere solidt alternativ til bilejerskab.

Giovannis forskningsspeciale er operationsanalyse, og han har i flere år sammen med kolleger fra især norske og danske universiteter forsket i transport- og befordringsoptimering, og blandt andet stået for udvikling af modeller og løsningmetoder for delt mobilitet.

Til projektet vil blive ansat en ph.d.-studerende, og Giovanni vil fortsætte sit samarbejde med Prof. Kjetil Fagerholt from NTNU, Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet. Bildelingsfirmaet LetsGo, der er baseret i København, vil bidrage med deres praktiske erfaringer, og er interesserede i de potentielle resultater fra projektet.

Danmarks Frie Forskningsfond har i år givet støtte til 55 nye grønne forskningsprojekter fra alle dele af den videnskabelige verden. De får til sammen 280 mio. kr. til den grønne omstilling. Hvert forskningsprojekt får støtte for mellem 2,8 og 11,9 mio. kr. og løber over to til fem år. Forskningsprojekterne er valgt ud blandt 479 ansøgninger, og formålet er at give dygtige forskere et økonomisk rygstød til at gøre nye, forskningsmæssige landvindinger inden for områder som f.eks. miljø og klima.